menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat voor kikker is dit

Ga naar meest recente reactie

Aardje

Aardje

Wie weet wat voor kikker het vrouwtje is??

Vijvers & Vissen

donderdag 24 maart 2011 - 17:35
Aardje

Aardje

ze is wel erg geel en heel groot maar ben in ieder geval gerustgesteld dat ze gewoon in de vijver hoort.
Bedankt

Vijvers & Vissen

donderdag 24 maart 2011 - 18:10
Rita1960

Rita1960

het onderste dier lijkt meer op een pad dan op een bruine kikker

donderdag 24 maart 2011 - 18:43
porphyrion711

Porphyrion711

Rana temporaria , de bij ons meest voorkomende kikker .... absoluut geen pad en tegenwoordig is dit verschil uiterlijk bijna niet te zien , er is de laatste tijd wat gerommeld in de diverse familie's ...

Padden behoren van nu af aan allemaal in de Familie Bufonidae , elke andere familie , zijn kikkers ....

Echte padden van de familie Bufonidae bezitten allemaal het orgaan van bidder , anders heb je met een kikker te maken ...
donderdag 24 maart 2011 - 18:59
Polplastron

Polplastron

Heel knappe en deskundige uitleg hoor, maar ... euh ... hoe ziet dat orgaan van Bidder eruit???
donderdag 24 maart 2011 - 19:23
porphyrion711

Porphyrion711

kun je niet zien , dit orgaan stelt het vrouwtje in staan om eicellen te genereren die zullen uitgroeien tot een kikkervis ...Meer weet ik er zelf niet van ...daar het een grote gele vloeistof afscheid uit de klieren , vooral bij vrouwtjes is dit sterk aanwezig.
donderdag 24 maart 2011 - 19:49
Polplastron

Polplastron

Ja, dat had ik ondertussen ook al gevonden ...
Eigenlijk heb je hieraan echter niets voor de determinatie tenzij je het diertje zou gaan opensnijden ...

Voor leken is het beter zich te houden aan de simpele stelregel dat kikkers allemaal een gladde huid hebben terwijl dat bij padden meestal niet het geval is (eerder bobbelig). Natuurlijk is dit kort door de bocht en zijn er ongetwijfeld op deze regel ook uitzonderingen.

Groeten,

Pol
donderdag 24 maart 2011 - 20:39
Rita1960

Rita1960

ja, alles goed en wel maar is die onderste nu een pad of een bruine kikker???

donderdag 24 maart 2011 - 21:08
Aardje

Aardje

Ben ook benieuwd, wezen googelen bij rana temporaria en er zijn inderdaad foto's waar het vrouwtje een gelijkenis mee vertoont, niet de kleur maar wel het formaat dus................wat is ze??????kikker of pad
donderdag 24 maart 2011 - 21:35
porphyrion711

Porphyrion711

Het is zeker en vast een Kikker , bruine kikkers en met name vooral de vrouwtjes kunnen wel groter en robuuster zijn dan mannetjes en verkleuren soms meer naar de rode kant dan de bruine ....

Heikikkers (rana arvalis) trekken dan weer heel hard op deze kikker maar zijn kleiner , spitsere snuit , en de mannetjes verkleuren weer naar blauw tijdens de paartijd ...

Maar deze 2 zijn zonder uitzondering Kikkers ...
donderdag 24 maart 2011 - 22:48
Aardje

Aardje

Allemaal bedankt!!

Inmiddels ook al kikkerdril en paddendril gevonden in de vijvers dus alles is de winter weer goed doorgekomen.
Heerlijk zoals de natuur je kan verrassen met zo'n wonderlijk uitziende kikker.

groetjes
vrijdag 25 maart 2011 - 08:31
Pieter

Pieter

Wow ik denk dat ik dus nog nooit een vrouwtjeskikker gezien heb in de paartijd. Zo lelijk en opgezwollen. Je zou bijna denken dat ze dood is en al in ontbinding
vrijdag 25 maart 2011 - 10:59
Rita1960
vrijdag 25 maart 2011 - 16:54
Pieter

Pieter

Ja zo lijkt het wel dat die man er al enkele dagen de eitjes aan het uitduwen is. Ocharme toch, dat de eitjes er maar snel uitkomen.
vrijdag 25 maart 2011 - 17:15
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).