menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe vijver aankleden

Ga naar meest recente reactie

Pieke

Pieke

En hier de vijvervraag over de aankleding.

Ik zit te denken aan keien er omheen om de rand weg te werken. Waar haal ik die op een redelijk betaalbare manier? Ik houd van mooie keien maar wat ik kei noemde paste destijds in mijn koffer. Dit zijn heel andere proporties!

En ook: wat zal ik IN de vijver doen? Ik wil ook wel graag een paar stenen/keien. Kan ik uit een tuincentrum grof grind meenemen of zo? Of is dat weer behandeld en niet goed voor het water?

Heeft iemand nog vijvertips? Ik ga maandag naar het tuincentrum CGD he...
vrijdag 6 mei 2011 - 18:57
christa

Christa

Hallo Pieke

Voor keien rondom je vijver kun je even kijken op markplaats, heel vaak kun je ze gratis afhalen.

Ikzelf heb niks op de bodem, alleen hetgeen uit de mandjes naar beneden is gevallen. Je kan substraat leggen op de bodem, dit zijn grove korrels waar de bacterieen zich in kunnen voortzetten. Alleen als je dan in de winter de vijver ondoet van bladeren en zoal wat erin waait heb je meer werk om alles op te kuisen.

Ik denk wel dat je ook keien kunt leggen op de bodem, daar kunnen tenslotte vissen en andere dieren onder schuilen.

groetjes christa
vrijdag 6 mei 2011 - 19:20
Pieke

Pieke

Ik zal op marktplaats gaan kijken edoch: ik heb geen auto! Ik kan ze dus niet afhalen, ik zal aan de mensen moeten vragen of ze ze willen komen brengen... Stom he? Nooit een auto nodig gehad maar sinds ik een tuin heb!

Substraat hadden ze op een plekje gestrooid. Schoonmaken! Dan is het weer wel fijn dat de vijver klein is...

Bedankt!
vrijdag 6 mei 2011 - 19:32
jdcoster

Jdcoster

Aan de voorkant blijven de planten best zo laag mogelijk om het uitzicht op het wateroppervlak niet te belemmeren.
Om randen weg te stoppen plant ik vaak in de droge oever, Sedum spurium. Na verloop van tijd vormen die plantjes dichte matten die over die boord gaan hangen. Dan heb je daar al geen stenen nodig.
Pas op, planten naast de rand, want dit is zeker geen waterplant.
Ajuga reptans( kruipend zenegroen) zou daar ook kunnen voor dienen bijvoorbeeld of Lysimachia nummularia (penningkruid).
vrijdag 6 mei 2011 - 22:18
Pieke

Pieke

Wat een leuke ideeën en dat sedum spurium is echt prachtig! Ik vond plaatjes in allerlei kleuren, dat ga ik opzoeken in het tuincentrum. Ik heb er nu al zin in!
Moeras geranium was even zoeken maar ook gevonden, wat prachtig ook.

Hm. Ik denk dat ik ga zoeken naar keien voor bij de vijver, daarlangs wat bloemen en planten... Oh ik ben zo besmet net CGD!

Bedankt!
zaterdag 7 mei 2011 - 10:44
FriedaDeBacker

FriedaDeBacker

Beste,

alleen er op letten als je gratis ergens stenen gaat afhalen voor 'in' de vijver, dat je ze goed spoelt en dat er niets aanhangt van cement of betonresten, want dit is 'naar het schijnt' dodelijk voor vissen.
Onze vijver is volledig aangelegd met gerecupereerd en gekregen materiaal (muv folie en filter). Er zitten gigantisch vele uren werk in en het is inmiddels mijn pronkstukje geworden.
Rond de vijver heb ik ook 'vinca minor' of maagdenpalm geplant. Deze kan ook wat overgroeien, heeft als voordelen dat het in de winter groenblijvend is, belemmert je zicht niet op je vijver doordat het laag blijft, kan als schuilplaats dienen voor kikkers, ...

Frieda De Backer

Vijvers & Vissen

zondag 15 mei 2011 - 15:02
Pieke

Pieke

Wat mooi allebei. Ik denk dat dit met mijn bak niet mooi te realiseren is, ik merk steeds meer dat het gewoon standaard is afgeleverd zonder al te veel flair voor compositie. Het is vrij star afgewerkt. Ik denk dat ik wat dingen uit de grond ga trekken en ze verplaatsen, dan wordt het misschien nog wat. Ik ga kijken naar leuke bodembedekkers, ik heb nu al heel wat tips. Bedankt! Ik keek nooit om naar bodembedekkers maar dat worden nu wel heel waardevolle plantjes in de tuin.

Bedankt allen!
zondag 15 mei 2011 - 17:41
Feniks

Feniks

Ik heb in 't begin de randen van mijn bak met mos bekleed. Dan leek het toch niet zo kaal...
dinsdag 17 mei 2011 - 14:48
Pieke

Pieke

Ik heb een beetje Sagina liggen. Maar dat komt niet over de rand. Dus ik ga bij de volgende ronde in het tuincentrum kijken naar onder andere sedum. Goed de tips herlezen en dan kom ik terug met mooie dingen. Als ze het deze keer tenminste hebben!

vrijdag 20 mei 2011 - 14:39
jdcoster

Jdcoster

Slaapkamergeluk zou daar ook kunnen voor dienen en is toch nog betrekkelijk winterhard.
vrijdag 20 mei 2011 - 16:27
Pieke

Pieke

Slaapkamergeluk! Dat is lang geleden!
Ik heb het in geen tijden gezien. Wat een leuk idee, maar ook voor binnen. Ik ga ernaar op zoek, bedankt!

vrijdag 20 mei 2011 - 20:42
jdcoster

Jdcoster

Slaapkamergeluk kreeg hier ik de toch iets warmere kuststreek van Vlaanderen ook wel -10°C te verduren en heeft dat mooi overleefd.

@Lieke
Mooie vijver hebt u. Die kan tot voorbeeld gesteld worden. Dat is een tuin naar mijn hart.
Als ik ooit eens in de buurt kom, vraag ik zeker gegidst bezoek aan bij u.
Omgekeerd: Als je ooit in West-Vlaanderen komt, breng ons eens een bezoekje.
Vriendelijke groeten
dinsdag 24 mei 2011 - 20:33
Pieke

Pieke

Ik ga ernaar op zoek. Het is ook een idee voor binnen, leuk!
dinsdag 24 mei 2011 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon