menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Troebel water

Ga naar meest recente reactie

starrider

Starrider

Ik heb een 2-tal weken geleden mijn vijver volledig leeg gemaakt om een grondige poetsbeurt te geven. Heb 2 mandjes met waterlelies staan en 2 drijfmanden. Er zitten een 20-tal vissen in; goudvissen, sluierstaart, blauwe winde, sarasa, shibunkin en een zonnebaars. Nadat de vijver proper was, merk ik nu dat 1 of meerdere vissen de aarde met grind en al uit de mandjes van de waterlelies woelt, ook wordt er aan de bladeren geknabbeld. Wie kan hier de schuldige van zijn ? Of kan het zijn dat mijn vijver terug troebel wordt doordat deze zijn evenwicht terug aan het zoeken is ?

Graag raad aub.

woensdag 17 juni 2015 - 20:54
RdB

RdB

Een poetsbeurt voor een vijver is meestal een wanhoopsdaad, dus er was al e.e.a. mis? Hoe minder je ingrijpt, hoe beter een vijver meestal functioneert.
Na 2 weken hoef je echt nog niet te rekenen op enige vorm van evenwicht. Dat is op zijn vroegst het geval als de planten uit de drijfmanden zijn ontsnapt en zich her en der gevestigd hebben. 2 lelies en 2 drijfmandjes op 20 vissen zal ook zeker geen evenwicht opleveren, verhouding plant:vis is nog zoek.
Woelen: alle karpers (dus alle goudvissen zoals sarasa en zo, 't zijn gewoon sierkarpers) woelen graag. Die windes en ik denk de zonnebaars zijn onschuldig. Ook de sluierstaart is zo misvormd dat hij de kracht om eens lekker te woelen ontbeert. Maar al je goudvissen doen daar juist wel graag aan mee.

Ruud
woensdag 17 juni 2015 - 21:56
Polplastron

Polplastron

Je hebt inderdaad veel te weinig planten t.o.v. het aantal vissen; dat is één gegeven.
Verder kan je het woelen van vissen in plantenmanden voorkomen door er een laag grof grind op aan te brengen. In mijn koi-vijver stond destijds ook een plomp en in dat mandje is nooit gewroet. Overigens plant ik de meeste overige planten niet in vijveraarde, maar in fijn grind en dat geeft ook een hoop minder "troebeligheid", maar voor waterlelie, plomp en een aantal andere is dat niet optimaal.


Groeten,

Pol
donderdag 18 juni 2015 - 09:48
starrider

Starrider

Bedankt voor het advies, maar mijn vijver(tje) heeft slechts een inhoud van 3000 liter, 2 m lang, 1,20 m breed en een halve meter diep. Ik kan er toch moeilijk meer planten inzetten ? Misschien het visbestand uitdunnen ?
donderdag 18 juni 2015 - 12:03
Polplastron

Polplastron

Je kan in een vijver zoveel planten zetten als je maar wil; ik heb hier een zinken teil staan die vól planten staat. In een vijver is zoiets natuurlijk minder mooi. Toch is het zinvol om hier ook voldoende plaats voor te voorzien. Bij aanleg is dit het makkelijkste, maar vaak wordt dit vergeten.

Misschien kan je eens een foto posten van je vijver zodat we iets beter kunnen zien hoe de situatie precies is.

Overigens vind ik 20 vissen op 3000 liter ook wel eerder aan de volle kant ... dus daar heb je ook wel een punt.

Groeten,

Pol
donderdag 18 juni 2015 - 12:23
starrider

Starrider

Bedankt Pol, ik denk eraan om zelf enkele bakjes te maken op dezelfde hoogte als de vijver zodat de vissen er niet in kunnen om alles om te woelen en daar dan nog enkele planten in zetten en verder dan maar het visbestand uitdunnen. Vraag is; welke hou ik en welke doe ik weg, er zitten 3 vissen in van tussen de 15 en 20 cm, de rest zijn allemaal kleintjes van max 10 cm.

Vijvers & Vissen

donderdag 18 juni 2015 - 12:46
Polplastron

Polplastron

Vroeger werden wel eens richtlijnen gegeven als 1 cm vis per 10 liter water (of variaties hierop).
In feite klopt zo'n richtlijn niet gezien er meer variabelen zijn die meespelen zoals de oppervlakte van de vijver (Volume en oppervlakte zijn niet aan elkaar gerelateerd als de diepte niet gelijk is), de beplanting van de vijver, het al dan niet gebruiken van een biologisch filter, .... Vijvers met veel planten kunnen meer vissen aan dan vijvers met minder planten.

Toch vind ik zo'n richtlijn als basis nog niet zo gek om toch een beetje te weten waaraan te beginnen. Je spreekt over grote en kleine vissen, maar besef goed dat die kleine vissen ook groot worden. Reken voor de meeste van de vissen die jij hebt maar gerust zo'n 20 cm als lengte. Dat zou dus ruw geschat op zo'n 15 vissen die je zo maximaal zou mogen houden bij een verder optimale vijver.

Hoe lager de verhouding vis/vijverinhoud+beplantin, hoe hoger de kans dat het biologisch evenwicht goed blijft. Beter zou het dus zijn om nog een stuk onder die 15 vissen te blijven.

Zeker in een vijver met zo weinig planten als bij jou, zou het aantal nog een stuk lager moeten liggen. Aan de linkerkant naast het waterelement (de rode kruik) zou je gerust nog wat planten kunnen zetten zoals bijvoorbeeld Typha minima of Iris pseudacorus. Deze planten kunnen gerust wat dieper staan (tot zo'n 40cm) dus in een voldoende grote vijvermanden (gevuld met fijne kiezel i.p.v. vijvergrond). Hiermee zou je al veel kunnen bereiken.

En die waterlelies: geef die gerust een laagje grind boven op de vijvergrond; op die manier zullen vissen minder geneigd zijn om te komen woelen op die plek.

Groeten,

Pol
donderdag 18 juni 2015 - 13:08
starrider

Starrider

Ok Pol, hartelijk bedankt voor het advies, ik ga dit zeker ter harte nemen en er direkt werk van maken. Maar of ik mijn visbestand kan indijken valt nog te bezien, ik kan zo moeilijk kiezen en afscheid nemen van mens of dier valt niet mee ( ook al zijn het "maar" vissen).
Ook bedankt aan de anderen die raad hebben gegeven.
donderdag 18 juni 2015 - 20:17
Polplastron

Polplastron

ik kan zo moeilijk kiezen en afscheid nemen van mens of dier valt niet mee ( ook al zijn het "maar" vissen).

Je vissen zullen je echter dankbaar zijn als ze wat meer "ademruimte" krijgen. Stel je maar eens voor dat wij als mensen met 20 tegelijk in een kleine rijwoning zouden moeten wonen!

Groeten,

Pol
vrijdag 19 juni 2015 - 08:20
starrider

Starrider

Heb vandaag planten toegevoegd aan de vijver;
Myriophyllum brasiliensis
Iris pseudacorus
Iris laevigata bleu

Ik hoop dat het wat beter wordt.
vrijdag 19 juni 2015 - 18:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon