Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Zou het kunnen dat het grondwater de folie omhoog duwt?
De enige oplossing die ik even bedenk is de folie naar beneden houden d.m.v. stenen en plantenmanden?! Misschien hebben anderen betere alternatieven want ik zou niet meteen weten hoe je dat even snel terug in orde maakt zonder alles eerst terug leeg te maken.
Ik zou de vijver (als dat nog kan) volledig leegmaken.
Daarna kan je de folie terug goed leggen (na eventueel grondwater weg gepompt te hebben).
Zet vervolgens een aantal plantmanden met planten in grind en/of grote stenen in de vijver met zeker een aantal extra's in de hoeken gezien het probleem zich waarschijnlijk zal herhalen.
De randen van de vijver heb ik hier afgewerkt met een stapelmuurtje van straatstenen met daarachter wat grind en op de bodem staan planten dus op die manier zou het probleem dat jij ervaart niet mogen voorkomen.
Ook gasvorming onder de folie is een mogelijkheid. Leo
Dat lijkt me aannemelijker dan de grondwateruitleg, zolang het grondwater lager staat dan het vijverniveau kan dat grondwater fysisch onmogelijk de folie omhoog stuwen want de druk van het vijverwater is groter... en als het (grond)water hoger zou staan dan de vijver dan heb je overstroming. Dat is niet vermeld dus zal wel niet het geval zijn. Ik ga er dan wel van uit dat de vijver normaal tot aan de rand gevuld is.
Misschien heeft de maandenlange regenval de bodem zo verzadigd dat bepaalde anaerobe verteringsprocessen zich voordoen waarbij gasvorming ontstaat en er een luchtbel/gasbel onder de folie zit.
Inderdaad; ook een mogelijkheid en misschien meer plausibel.
Ik had daar niet aan gedacht; mijn fout!
De "oplossing" blijft echter hetzelfde tenzij er anderen meer weten?
Indien gasvorming de oorzaak is dan is dit op te lossen door een bodemafvoer te installeren en hierop een buis aan te koppelen die net boven het waterpeil uitsteekt.
Zo kunnen gassen ontsnappen.
Dit is eerder een werkje voor een professionel.
Leo