menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zonnebaars voor Tom

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

Hallo Tom,
Ik kan U onmogelijk met mail bereiken daarom dit berichtje.
Zonnebaars oké maar alleen te verkrijgen deze zomer in augustus, bij interesse gelieve nogmaals
te mailen...
donderdag 17 mei 2007 - 04:14
AlainFSD

AlainFSD

Hallo Tom,
Ik kan U onmogelijk met mail bereiken daarom dit berichtje.
Zonnebaars oké maar alleen te verkrijgen deze zomer in augustus, bij interesse gelieve nogmaals
te mailen...


Weet niet precies waarover het gaat maar krijg toch de kriebels bij het woord zonnebaars ?
Mijn intuitieve reactie : is niet doen !
Tenminste als het over die agressieve geheel niet in Europese waterlopen thuishorende alleskiller gaat en die daar maar al te vaak gedumpt wordt !!!
Dit baasje wordt op sommige koi-sites zeer welwillend gepromoot om alle dierlijke vissenbedreigingen te bedwingen, let wel na de opgegeten Libellelarven hebben deze beestjes nog steeds honger en gaan achereenvolgens uw kikkers, padden, salamanders en uiteindelijk ook uw visbroedsel te lijf.
Mijn mening : te mijden en indien u het toch niet kunt laten bij einde interesse visjeshobby :
in de blender ipv de wc pot (is gelijk aan de onderaardse metro voor vissen in sommige gevallen).

Alain
woensdag 23 mei 2007 - 09:36
klompken

Klompken

Beste Alain,

Dat de meningen over een zonnebaars onder vijverliefhebbers niet gelijklopend is, wijst er alleen maar op dat "vijveren" geen exacte wetenschap is. Dit onderwerp heeft op menig forum al tot leerrijke uitwisseling van ervaringen geleid. Het ja dan nee van een zonnebaars is volgens mij afhankelijk van vele factoren. ééntje in een vijver van + 20.000l zal niet te veel problemen geven. Waar alle meningen zouden gelijk moeten zijn, is inderdaad dat een dergelijke vis niet mag uitgezet worden.

mvg,
klompken
donderdag 24 mei 2007 - 04:33
ines

Ines

Ja deze moet men zelfs niet uitzetten de vis komt vanzelf in de vijver, hier moeten er eitjes meegekomen zijn met waterplanten of aan de poten van een reiger of andere vogel in een minimum van tijd hadden we er ontelbaar veel, ze kweken gelijk zot.
Ik voorzie op lange termijn misschien problemen...
donderdag 24 mei 2007 - 06:28
AlainFSD

AlainFSD

Ja deze moet men zelfs niet uitzetten de vis komt vanzelf in de vijver, hier moeten er eitjes meegekomen zijn met waterplanten of aan de poten van een reiger of andere vogel in een minimum van tijd hadden we er ontelbaar veel, ze kweken gelijk zot.
Ik voorzie op lange termijn misschien problemen...


Beste klompken,

ik vrees dat Ines zopas onbewust heeft uitgelegd waarom deze vis af te raden is, ook in de eigen vijver. . . deze veelvraat wordt net als andere vissoorten via de voeten van zwemvogels in een niet te stuiten tempo over Europa verspreid en dat leidt gegarandeerd tot een natuurramp, de vraatzucht van dit kleurrrijke monster kennende ! Mag ik U totaal vrijblijvend aanraden om even te kijken hoe gelukkig NO - Australië is na de import van de brulkikker ter verdelging van een veeleer lokaal probleem . . .

FSD

donderdag 24 mei 2007 - 07:36
ines

Ines

Hoi ik ken een persoon die een brulkikker als mopje in haar tuin verkregen heeft, uiteindelijk na een
lange zoektocht hebben ze die verwijderd omdat de hele buurt de slaap niet meer kon vatten.

Heeft men in Australië die brulkikker ingezet ter verdelging van de zonnebaars?
Ik wil zeker geen brulkikker in mijn tuin....
Hoe kan ik die populatie indijken? Ik kan de vijver niet laten leeglopen (140.000 l)...
vrijdag 25 mei 2007 - 06:22
AlainFSD

Tekst aangepast

AlainFSD

140 000 liter ?
Mens dat is echt wel verschrikkelijk groot, weet U dat zeker en indien wel dan is uw vijver zeker zelf-regulerend en kun je alles kweken wat er te kweken valt , k ben een heel klein beetje jaloers,

FSD
vrijdag 25 mei 2007 - 06:38
ines

Ines

Hm het gaat niet vanzelf ...heb al eens geschreven dat mijn handen bijna tot aan mijn voeten reiken nee serieus, ik kweek niet dat doet de natuur wel.
vrijdag 25 mei 2007 - 06:45
AlainFSD

AlainFSD

mag ik dan voor heel even uw brulkikker zijn ???
LOL
Alain
vrijdag 25 mei 2007 - 06:52
ines

Ines

Een deeltje
[afbeelding verwijderd niet-https]
Een ander deel
[afbeelding verwijderd niet-https]
U ziet: werk genoeg
vrijdag 25 mei 2007 - 06:59
ines

Ines

Hi brulkikker heb ik niet direkt vandoen maar ik zoek nog een oude sloep....
vrijdag 25 mei 2007 - 07:00
zonnebaars

Zonnebaars

ik heb 15 zonnebaarsjes te koop.
ik vraag 50 cent per zonnebaars.
ze zijn tussen de 5 en de 10 cm groot.
als iemand intresse heeft zeg het maar.

p.s. ik ben van balen.
maandag 18 augustus 2008 - 13:56
Rita1960

Rita1960

Hallo Zonnebaars,

Alhoewel ik zelf geen vijver heb, maar wel de eerdere meldingen heb gelezen denk ik dat u blijft zitten met uw zonnebaarzen.

Misschien dat ze straks groot en goed genoeg zijn om op de BBQ te leggen
Er zijn al genoeg dieren-exoten in Be en NL.

groetjes,

Rita

vrijdag 29 augustus 2008 - 20:34
Jacob83

Jacob83

wat een klets, de zonnebaars is territoriaal, dus als je m als laatyste toevoegd aan je vijver is er niks aan de hand...
je moet het wel bij 1tje houden anders heb je dr zo een handvol...
zaterdag 13 september 2008 - 14:55
ines

Ines

Wij hebben nooit de zonnebaars in de vijver bewust uitgezet en er zwemmen er nu honderden....
zaterdag 13 september 2008 - 22:50
Jacob83

Jacob83

kan je mooi verkopen, vang je wel een paar euro per stuk voor...voordat t een probleem word..
zaterdag 13 september 2008 - 22:54
ines

Ines

U mag ze allemaal komen vangen! GRATIS
zaterdag 13 september 2008 - 22:56
Jacob83

Jacob83

hm ik kan er net zo goed 1 hier op de hoek halen voor een euro of 4, is goedkoper dan naar Belgie te rijden toch bedankt :P
zaterdag 13 september 2008 - 22:59
ines

Ines

Das zeker...

Ze zijn toch bijna niet te vangen in een vijver, ik bedoel iemand die ze wil vangen zal zich tot de hemel of de hel wenden....ze zijn uiterst wendbaar, schuw en vlug. Ergens zou U een ganse namiddag bezig zijn om er eentje te vangen dus beter niet
zaterdag 13 september 2008 - 23:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon