Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo allemaal, ik ontdek alle dagen iets nieuws op dit forum, nu weer de fruit-afdeling !!!
Ik heb zo'n 20 Ostara aardbeien gekocht, ze zouden fruit leverenn van juli tot november... hoe moet ik ze verzorgen ? Moet ik ze veel mest bijgeven ?
Ook heb ik aardbeien gekocht die een beetje als abrikozen zouden smaken, maar er staat niet bij wanneer die vrucht dragen, kan iemand mij dit vertellen aub ?
Vooral in de wintermaanden mag er geen water rond de wortels blijven staan, want dit veroorzaakt wortelrot, zorgen voor goede ontwatering
Een aardbeibed dient goed bemest te worden ongeveer een maand voor het planten, in het najaar organische mest toedienen
Bij het planten is het erg belangrijk dat het hart van de plant zich net boven de grond bevindt
Na het planten, goed aandrukken en bewateren
Tijdens de wintermaanden dekt u de planten af met bijvoorbeeld stro.
In het voorjaar bruin geworden blad verwijderen
Zodra de planten gaan bloeien, geeft u regelmatig water. Tijdens de bloei eventueel bemesten met kaliumrijke, in water oplosbare meststof.
Aardbeien in potten
Aardbeien laten zich ook heel goed in potten of bakken telen.
Ik heb ook even een vraagje, ik heb vorig jaar 25 Ostara's geplant.
Ze beginnen nu uit te lopen en er zitten al een aantal bloemetje aan.
Nu heb ik gehoord, dat je de eerste weg moet knippen of verwijderen, is dat zo.
Joop, daar beslisje zelf over.
Producenten van aardbeien hebben meestal verschijdene rassen staan om een langere periode over verse vruchten te beschikken, als zij de eerste generatie bloemen wegnemen zullen ze tijdens de zomer en nazomer eveneens over kwaliteitsaardbeien beschikken, bij het niet wegnemen van de eerste generatie bloemen zullen ze tijdens het aarbei topsezoen mooie vruchten hebben maar zal de tweede generatie vruchten van mindere kwaliteit zijn.
Dit jaar is het eerste jaar dat ik 'doordragers' heb geplant. Ostara aardbeien.
Om mooie vruchten te hebben moet je inderdaad hier en daar wat bloempjes snoeien. Ook moet je de uitlopers afsnijden zodat alle energie van de moederplant naar de vruchten gaat.
Nu, ik zet alle jaren stekken af voor het volgende jaar. Wanneer moet ik dan stoppen van het knippen van de uitlopers, zodat ik vanuit het stekje nog een volwaardige plant kan kweken voor de winter intreedt.
Nu stoppen met het weghalen van de uitlopers( eigenlijk al een paar weken te laat) Zet de uitlopers vast in een potje met aarde ( met metalen beugeltje) en in begin/half augustus heb je je nieuwe plantjes die je kunt gebruiken.
Het gaat wel over ostara aardbeien. Deze geven vruchten (en uitlopers denk ik) tot de eerste nachtvorst. D.w.z. tot in november ongeveer. Ik dacht de uitlopers te knippen tot augustus(in functie van grote vruchten) en ze dan te laten groeien, om dan uitlopers af te kweken zodat ik nog een volwaardige plant kan kweken tegen de winter.
Probeer het eens op beide momenten. Kun je het verschil volgend jaar ook zien en hier op dit forum meedelen, hebben we weer wat bijgeleerd.
Ik vergeet wel eens dat ik plm 300 km noordelijker zit. Bij ons kan het voorkomen dat we al een maand eerder nachtvorsten krijgen.