menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte van der Laan druif

Ga naar meest recente reactie

Jende

Jende

Dag iedereen,

In 2004 heb ik druif Witte van der Laan gekocht en deze had toen een stamdikte van 2,5 cm.en een hoogte van 30 cm.
We zijn nu 2009 en ik heb nog altijd geen druiven gezien. De plant heeft ondertussen een stamhoogte van 2 meter, en ik zou deze op die hoogte willen houden, de bladeren zien er gezond uit.
Wat zou er mis kunnen zijn.

groeten Jende
maandag 25 mei 2009 - 09:30
Pieter

Pieter

Bloeit je plant? Of enkel maar blad? Wat voor bemesting geef je? Als je plant er erg groen en weelderig uitziet zou ik vermoeden een foutieve bemesting (veel te veel stikstof). Foutief snoeien kan ook een oorzaak zijn.
Wat is de standplaats?
Geef eens wat meer infos dus.

Mvg,

Pieter
maandag 25 mei 2009 - 10:19
Jende

Jende

Dag Pieter,

De druif staat in een grote kuip, krijgt ieder jaar een klein beetje druivenmest van DCM en zeewierkalk, en wordt goed ingesnoeid om niet groter te worden dan 2 meter. De snoei gebeurt begin februari op het jonge hout op 2 ogen.

Groeten Jende
maandag 25 mei 2009 - 10:49
Pieter

Pieter

En bloeit je plant?
maandag 25 mei 2009 - 11:58
depauws

Depauws

Witte Van der Laan is geen eetdruif voor onze streken, ze komt nooit helemaal rijp.
Er zijn veel beter alternatieven.
Groeten
Silvain
maandag 25 mei 2009 - 12:59
Pieter

Pieter

Sylvain, maar tussen niet volledig afrijpen en totaal geen vruchtzetting is er toch nog een groot verschil hé.
maandag 25 mei 2009 - 14:38
Polplastron

Polplastron

Volgens mij zit het probleem in de snoei. Mijn druiven "Boskoop glory" vormen dit jaar scheuten op het hout van vorig jaar en aan die scheuten zitten massa's "bloemen". Ik ken er te weinig van, maar hier zit ergens het probleem in denk ik? Zou je die scheuten niet eens een jaar kunnen leiden en zien wat er dan gebeurt?
maandag 25 mei 2009 - 20:23
Jende

Jende

Dank u voor de reacties,

Op de Witte van der Laan Heb ik nog nooit bloemen gezien, er staan daar nu veel scheuten aan met wel 6 bladeren per scheut en er zit daar geen enkel bloemtros tussen.
In 2007 heb ik een Boscoop Glory gekocht en die is nu een meter hoog en heeft een stamdikte van een pink en daar staan 2 bloemtrossen aan, deze heb ik ook in kuip gekweekt en nu is hij in volle grond geplant sedert de lente.

Ik ben nu op zoek naar een lekkere witte buiten druif, meeldauw resistent voor in volle grond, Er zijn vele nieuwe rassen , kan er iemand mij enkele rassen aanbevelen?
Liefst druiven met grote bessen, geen te snelle groeiers en vroeg en rijkdragend.
Het mag ook een pitloze soort zijn.

groeten Jende

maandag 25 mei 2009 - 22:14
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,
Kijk eens op www.proeftuin.eu. Je kan ook eens op bezoek gaan bij de Kruisbessen 'proef'tuin tijdens de opendeurdagen (11 en 12 juli) of op afspraak in september om zelf een lekker en leuk ras te bekijken en eventueel te proeven
(Zomergem).
dinsdag 26 mei 2009 - 16:37
Jende

Jende

Beste,

Hartelijk dank, ik zal zeker de opentuindagen bezoeken, en een afspraak voor september maken.

groeten Jende
dinsdag 26 mei 2009 - 17:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon