Moi Jo,
Heeft niet met opscheppen te maken hoor. 'k had al eerder gelezen dat jij ieder jaar zo'n 200 plantjes zet. ik heb echter een drietal bedden met aardbeien van 1, 2 en 3 jaar oud en vooral de laatsten geven de meest problemen met het plukken,
te dik gewas enz... Ook heb ik er in tegenstelling tot jou netten erover omdat anders de vogels er geheel mee vandoor gaan. Tegen het einde van het seizoen mogen ze in het oudste bed hun gang gaan.
In tegenstelling tot jou pluk ik iedere dag omdat ik nog een tweetal aardbeisoorten heb die welliswaar goed van smaak zijn is maar ook erg drukgevoelig zijn en daardoor snel vervuilen.
Ik verkoop de "overtollige" aardbeien, maar produceer ook m'n eigen jam en "aardbeiensoep". Invriezen doe ik ze niet.
Mijn ervaring is dat 2e jaars vruchtendragende planten de meeste opbrengst geven, groot en veel, maar ook de meeste tijd kosten om te oogsten.
resumé: planten vorig jaar augustus (2008) gezet geven nu een bescheiden opbrengst.
planten in 2007 gezet: beste opbrengst maar ook het moeilijkst te oogsten.
Planten dit voorjaar gezet -in maart (frigi planten): zeer bescheiden opbrengst maar mooie smakelijke vruchten.(nieuwe soorten)
Bij mij eten ook de kinderen, kleinkinderen (eigen en 'aangenomen" ) en kennissen mee en uiteraard niet te vergeten mijzelf als ik aan het plukken ben.
In tegenstelling tot jou is mijn oogst seizoen net begonnen .. ben begonnen te plukken op 4 juni j.l (tot nu toe zo'n 20 kg)
ben met de nieuwe rassen nu al bezig om de uitlopers in potten te zetten zodat ze eind augustus op de nieuwe plaats gezet kunnen worden. 1 uitloper per plant en de rest van de uitlopers verwijder ik voortdurend.
ben trouwens wel benieuwd welke rassen jij hebt. mijn rassen: 2 x onbekend ooit gekregen als extra bij een bestelling van B..Hillegom,(zeer goede opbrengst en vrij goede smaak. de polka, lambada en korona. ( de Polka en Lambada vooral vanwege de smaak en aroma.. heerlijk zoet)
De Korona meer vanwege de opbrengst maar heel eerlijk.. deze smaken ook zeer goed.... (blinde testen gedaan met mijn man
)
oja, wat mij wel opvalt is dat de laatst aangekochte planten makkelijk te plukken zijn, breken makkelijk af an de stengel als ze rijp zijn, dus geen gerop meer aan de planten.
groetjes,
Rita