Jeannette,
informeer eens bij scholen in de buurt, bij ons doet de jeugd maatschappelijke stage en doen ze allerlei klusjes voor mensen die hulp nodig hebben.
Die 'constructie' was een 'makkelijke' oplossing om de schutting te verhogen van ongeveer 2 meter naar 2,5 meter en ik moet zeggen de druiven werken hier graag aan mee.
En van de achterburen zien we niks meer vanaf ongeveer april/mei en kunnen we lekker vrij van onze tuin genieten zonder inkijk.
Zoveel trossen als dit jaar hebben we echter ook nog nooit gehad en ik heb er nu toch ook al veel uit gehaald om de andere trossen groter te laten worden en ook veel blad verwijderd om er zoveel mogelijk zon bij te laten voor het goed te laten rijpen.
Ik hoop dat mijn parasolconstructie's met druiven het ook zo goed gaan doen, ze zijn pas een week of 6 geleden geplant, maar ze groeien al gestaag.
Ze zijn nu halverwege de paal en ik hoop dat ze volgend jaar de parasol bedekt hebben en we van de druivenschaduw en de druiven kunnen genieten.
ps. het is geen beginnen aan om alle trossen in zakjes te gaan steken, maar ik denk dat ik het bij een aantal wel ga proberen om toch wat over te houden voor onszelf
groetjes mlouise