menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zijn niet snugger geweest met onze aardbeiplantjes...

Ga naar meest recente reactie

Eve

Eve

Iemand gaf ons een tiental aardbeiplantjes in september. Elke keer dat we tijd hadden om ze te planten zat het weer teveel tegen en we dierven ze niet uitzetten omdat het zo erg nat was...

Maar nu staan ze dus nog altijd op ons terras in kleine potjes (zoals yoghurtpotjes). Wat doen we daar nu best mee?
Gewoon laten staan?
Gewoon laten staan maar stro erop leggen? Of stro eronder en erond zodat de wortelen wat minder kou hebben?
Laten staan maar de potjes in een plastieken bak met water zetten omdat water toch wat isolerend werkt? (Een aantal van die potjes staan in een bak die vol regenwater gelopen is en die zijn nog groen.) En wat dan als het vriest - kan ijs meer kwaad dan droge kou?

'k Zou niet graag hebben dat ze dood gaan, 't zijn er van een oude soort waarvan niemand weer meet hoe die noemt maar ze smaken erg goed.


Eve

PS Met de kamillezaadjes ging het prima - een kamille-en brandnetelthee werkt erg goed tegen hooikoorts!
dinsdag 30 november 2010 - 15:43
Rita1960

Rita1960

Hoi Eve,

ik zou me geen zorgen maken..
Ik heb ze hier in hanging baskets zitten en die overleven het ook ..

groetjes,

Rita
dinsdag 30 november 2010 - 17:43
Eve

Eve

Ze overleven in hanging baskets? Oh goed, blij dat te horen! Het wordt hier bij ons meestal niet zo kou als in B/NL maar dan nog...

Eve
dinsdag 30 november 2010 - 17:56
Mandy

Mandy

Ik zou ze gewoon laten staan, wel ergens op zodat het teveel aan regen weg kan en ze niet constant onder water staan. Als het echt heel hard gaat vriezen zou ik ze wel afdekken en dan heel snel in de lente inplanten..... en dan lekker eten en genieten....




Heb je nog niet heel veel sneeuw, Eve????? of heb je geluk dat je er net (nog) naast zit??????
dinsdag 30 november 2010 - 20:00
Eve

Eve

Oh nee, deze morgen lag er een schoon laagske! Een van de buren heeft het voetpad en de straat langs een paar huizen leeggeveegd en alle sneeuwen op de green voor onze huizen neergelegd - veilig voor ons en geestig voor de kinderen!
Min 18 in Wales een paar nachten geleden, als het zo doorgaat will hell freeze over after all!


Heb een vraagje over glazed ham, kan ik u een pm sturen? (Ondertussen vingers aan het aflikken van onze eerste cooked ham ooit, gooide het gisteravond bijna weg omdat niemand mij verteld had dat het veel zouter zou smaken zolang het nog warm was! )
Oxford & Regent street waren autovrij voor de Christmas shopping zaterdag - 1 miljoen bezoekers op 1 dag!!

Eve
dinsdag 30 november 2010 - 21:00
Mandy

Mandy

I know....... you cannot move that day
dinsdag 30 november 2010 - 21:08
Mandy

Mandy

MMMMMMMMMMMMMMMMM glazed ham.... with brown sugar or maple leaf honey and than under the grill ......... melt the sugar........ ohhhhhh.....delicious.....
dinsdag 30 november 2010 - 21:11
Eve

Eve

Oh jaaaaa! Maar eigenlijk wil ik vooral weten wat erbij geserveerd kan worden wanneer het warm op tafel komt. HFW heeft het over ananas + peterselie saus + aardappel (of was het swede?) puree en glazed carrots, de Amerikanen hebben het altijd maar over rozijnensaus...
Koud is gemakkelijk, maar warm... ikke in de knoop... peterseliesaus en puree, sjampie, maar misschien is er iets zoeters zoals de vijgen in zoet-zure sherrysaus (honing + sherryazijn) op aardappelpuree of met kroketjes... mmm, dat klinkt eigenlijk wel goed... O Jee, de weegschaal gaat al omhoog als het mij nog maar over eten hoort praten!!


Mandy: glazed ham serveert ge zelf met wat?? Oh, ik zal eerst maar eens onder "koken uit eigen tuin gaan kijken"...
woensdag 1 december 2010 - 16:24
Mandy

Mandy

Als ik terug kom uit Engeland heb ik altijd een aantal stukken HAM bij me....

Bij glazed ham ( meestal met brown sugar ) hou ikzelf het meeste van puree met worteltjes en brocoli en warme apple sauce en een chutney/ pickle naar tast OF Ham met aardappelkroketjes en worteltjes en cauliflower en warme apple sauce.

Ik hou dat eigenlijk heeeel erg simpel.

Ik heb een 4 oven-AGA dus ik heb geen problemen met meerdere dingen tegelijk koken/sudderen/warmhouden
maar dit is erg eenvoudig en lekker... vind ik....
woensdag 1 december 2010 - 17:35
Eve

Eve

Een 4-oven Aga?? Wij hebben maar 1 gewone oven! (Bloody foreigners, he, die leren het ook nooit! ) Ooit zullen we misschien eens een grotere keuken hebben...

Klinkt erg goed, kroketjes en appelsaus... mmm!!

Die hespen die we maken zijn van onze eigen biggen, zalig! Ben de bouillon ervan aan het opdrinken terwijl ik tijp, slurp, slurp, slurp... oesche, 't is gemorst...
We hebben ook onze eerste salami's gemaakt - een paar dagen geleden een kleintje van de zolder gehaald, geprobeerd of het wel zou smaken en... direkt dat hele ding opgegeten!

Next: pork pie!!

woensdag 1 december 2010 - 18:26
Rita1960

Rita1960

't woater loopt me om de tand

Dames, graag de recepten in de rubriek Koken uit eigen tuin zetten!

'k zie ook uit naar het recept van de Pork Pie

met hongerige groetjes,

Rita
woensdag 1 december 2010 - 18:41
Mandy

Mandy

Pastry and filling zelf gemaakt Eve van de porc pie????

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm stukken beter dan die ronde vetbollen uit de super......
woensdag 1 december 2010 - 19:09
Eve

Eve

O ja, de vulling is van ons biggen (maar de pastry van Waitrose ). Ik kan eigenlijk wel de pastry ook zelf maken, we hebben onze eigen lard...

Van deze keer gaat er wat spek in ook, vorige keer hadden we dat al allemaal al opgegeten!

Rita, ik tijp het vanavond allemaal wel ne keer uit. Ze zijn zalig! Pork pies zitten vol vet, maar enfin, een beetje sla d'erbij en dat compenseert, he!


woensdag 1 december 2010 - 19:16
Rita1960

Rita1960

Hé Eve, da's tof...

en van vet ben ik niet vies
een beetje zuur erbij en het wordt gewoon weer afgebroken ( zegt men....)

groetjes,

Rita

Ps: en erg offff topic.. hoe is het gegaan met de kamille zaden??

woensdag 1 december 2010 - 19:44
Eve

Eve

Gevonden! Hier is het recept dat ik als guideline gebruik, het is er een van Rick Stein:
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/raisedporkpie_684 maar de meeste thuisgemaakte pork pie degen worden met varkensvet gemaakt in plaats van boter. Ik koop gewoon goeie deeg.

De werkwijze komt erop neer dat ge de dag ervoor een jelly maakt van varkensbotten. Dan op de dag zelf een brokkeldeeg maken en het in een diepe vorm doet en wat laten overhangen aan de rand.
Die vorm opvullen met gekruid gehakt (genereus zijn met de kruiden) of opengesneden biologische worsten (de kruiden in gehakt juist krijgen is niet altijd zo gemakkelijk), er kan wat spek doorgedaan worden ook.
Nog een dakske van deeg erop leggen, en in het midden van het dak een 2cm gaatje doen om de stoom te laten ontsnappen. Zo een tjoepke van een deegzak erin steken zorgt ervoor om dat schouwke open te laten. Wat ei erbovenop en voila, het kan de oven in. Een 1.5kg vulling kan 2 uur duren in 200C om gaar te zijn.
Eens klaar laat ge het afkoelen. Wanneer het op kamertemperatuur is warmt ge de jelly een beetjen op, genoeg om het vloeibaar te maken, en de holle ruimte in de pie tussen het vlees en de korst opvullen met die jelly. Dan de frigo in, en de volgende dag is het klaar!

Er zijn redelijk wat verschillende recepten, maar dat is de grote lijn ervan. De korst is nogal zwaar en niet iedereen eet graag jelly, maar gewoon de binnenkant alleen opeten kan ook en de korst kan naar de vogels - de bedoeling van de korst was oorspronkelijk om het vlees te beschermen, niet om opgegeten te worden, dus ge moet u daar niet schuldig om voelen!

Er zijn te weinig dagen in de week om alles wat lekker is te kunnen opeten!

woensdag 1 december 2010 - 20:26
Mandy

Mandy

Het heeft niet zoveel zin om de "glazed ham" met toebehoren op de site te zetten want ik geloof niet dat je zulke ham in Belgie/ Nederland kunt kopen.
Mensen in Engeland koken heel erg veel IN de oven en hier op het continent koken mensen OP de oven, OP het fornuis, in kleine pannetjes.
In Engeland koken/ bakken/Braden mensen grote stukken vlees IN de oven. De eerste dag eet je dat dus warm, de tweede dag koud, de derde dag maak je er weer wat anders van. op brood bv is ook een optie en als allerlaatste komt de currey..... haha... ( alle restjes groente, aardappelen, vlees etc etc haha

Slagers snijden het vlees anders in Engeland dan in Ned/ Belgie......
Hier is het vlees ook bijna zonder vetrandjes maar dat heb je juist nodig als je IN de oven bakt, dan smelt het weg rondom het vlees en maakt het het vlees zoveel zachter en smaakvoller......

Nou, nou dat was een lofzang op de Engelse kookkunst
donderdag 2 december 2010 - 09:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon