Even wat meer toelichting waarom ik enkel nog bessen op anti-worteldoek wil aanplanten.
Enkele jaren geleden heb ik een frambozen en bramenhaag aangeplant zonder doek. Het eerste jaar was dit ok, maar al gauw begonnen er toch meer en meer onkruiden de kop op te steken. Aangezien ik weinig vrije tijd heb en die dan ook nog niet volledig wil spenderen aan onkruid wieden
, stonden er na 3 jaren oa veel netels tussen de bessenstruiken. Toen dacht ik dit op te lossen door te harken, maar aangezien bessenstruiken ondiep wortelen had dit een negatieve impact op de groei van de struiken.
2 jaar geleden een andere bessenrij (aalbessen) aangeplant op antiworteldoek. Totnutoe ben ik hiervan heel tevreden. Deze is zo goed als onderhoudsvrij! Aan de zijkanten liggen er metalen buizen op het doek. Als je deze buizen verwijdert is het makkelijk om snel een schop paardemest (of iets anders) aan de voet van de struik te geven. Mulching is overbodig omdat het onder het doek lang vochtig blijft.
Pesticides wil ik absoluut niet gebruiken omdat ik geen zin heb om mezelf en de omgeving te vergiftigen, dus ik vrees dat ik (als luie tuinier
) geen alternatief heb voor anti-worteldoek.
Ik weet inderdaad niet wat ik moet doen met planten die (net zoals de framboos) grondscheuten geven. Daarom dat ik deze topic startte om eens te polsen ofdat er hier iemand ervaring mee heeft.