menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke hoogstamfruitboom voor schaduw in tuin

Ga naar meest recente reactie

mario3

Mario3

Hallo,

We zouden een hoogstamfruitboom in de tuin willen zetten om een schaduwplaats te creeeren. Welke fruitsoort (en welke varieteit hiervan) raden jullie me aan? Liefst een boom die breed opengaat zodat we er een tafel kunnen onderplaatsen.
In onze tuin staan reeds verscheidene appel-, peren- en kersenbomen op laagstam (interessant voor de bestuiving).

Bedankt voor jullie suggesties en grtz,

Mario
zondag 6 januari 2013 - 23:17
danny2

Danny2

Welke je wil aanplanten speelt minder rol maar het duurt toch minstens 15jaar eer je kan spreken van een schaduwboom. Maak je een terras aan de noordkant van je boom dan heb je over een 8tal jaar al redelijk schaduw. Zelf is onze tuin grotendeels opgebouwd rond

Fruit

maandag 7 januari 2013 - 13:38
sugar

Sugar

Een okkernoot overwogen? Geeft niet te snel schaduw in de tuin, en je oogst het fruit pas na het seizoen, vormt een mooie brede kroon

Anders zou ik voor een kerselaar gaan, groeien vrij snel hebben een erg mooie vorm en bloesem
maandag 7 januari 2013 - 20:01
mario3

Mario3

Bedankt voor jullie reacties. Ik had er niet bij stil gestaan dat het inderdaad zeer lang (tot 15 jaar) zou duren vooraleer ik een natuurlijke schaduwplek in de tuin zou hebben. De kerselaar op de foto is wel een heel mooie boom! Ik ben er nog steeds niet uit welke soort ik moet aanplanten: een hoogstam appelboom met breed opengaande takken of misschien een okkernoot (Buccaneer of Broadview)? Weet iemand welke specifieke appel- of okkernootrassen een mooie brede kroon vormen?
woensdag 9 januari 2013 - 19:18
Chef

Chef

Een kersenboom groeit het snelst, echter de kroon van een hoogstam kersenboom is meestal steil opgaand en wordt vlot 8 meter hoog.

Je zou ook een zeer snel groeiende hoogstam appelboom kunnen planten met een brede kroon: Bramley's Seedling op hoogstam is dan een goede keuze . Bramley's vormt op hoogstam een zeer brede platte kroon. Bramley's is overigens geen zelfbestuiver dus wel zorgen voor een goede bestuiver.

Een notenboom zou ook kunnen, maar deze neemt nog veel meer plaats in dan een Bramley's Seedling of een kersenboom op hoogstam. Bovendien duurt het behoorlijk lang voor je een notenboom van redelijk formaat hebt en een notenboom kan wel 10 meter hoog worden. Ik weet niet of je dat wilt.

Als het wat kleiner mag zijn zou je eventueel ook een pruim op hoogstam kunnen planten: Reine Claude d'Oullins is een vari
zaterdag 12 januari 2013 - 11:16
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).