menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Corylus Colurna en Cornus Mas

Ga naar meest recente reactie

Jan1980

Jan1980

Dag tuiniers,

Heeft iemand een idee hoe lang het duurt vooraleer een boomhazelaar vruchten draagt?
Zelfde vraag voor cornus mas struiken...

Bedankt voor het advies.
zondag 25 oktober 2015 - 14:13
Tuinprins

Tuinprins

De vraag is natuurlijk waar je mee begint d.w.z. hoe oud de plant is en of het een zaailing is of een geënte plant.

Van Corylus colurna zou ik het niet weten maar zaailingen van Cornus mas geven meeestal na 5 tot 8 jaar de eerste vruchten. Bij gezaaide planten bestaat er een natuurlijke variabiliteit dus 'afwijkingen' naar boven en beneden komen natuurlijk voor.

Bij Cornus mas zijn de bloemknopjes nu al duidelijk te zien dus als je planten hebt staan kun je nu al nagaan of je planten volgend jaar vrucht zullen dragen.


Gegroet, de tuinprins

zondag 25 oktober 2015 - 15:59
WiPe

WiPe

Als je boomhazelaar wil aanplanten voor de noten kom je bedrogen uit. de boom wordt heel erg groot en geeft in ons klimaat weinig noten. Die heel vaak ook nog eens geen zaden bevatten.
zondag 25 oktober 2015 - 19:17
Tuinprins

Tuinprins

Vlak bij het appartement van mijn ouders is Corylus colurna aangeplant als straatboom. Ik zie in augustus genoeg bolsters met hazelnoten er onder liggen. Of de noten gevuld zijn weet ik niet: de kauwen en kraaien zijn er in ieder geval druk mee bezig.


Gegroet, de tuinprins
zondag 25 oktober 2015 - 21:26
satomi

Satomi

Wij hebben dezelfde ervaring; onze vorige woning stond in een woonwijk, die was ingericht met vooral Corylus colurna. De eerste paar jaren dat we in die - nog bijna nieuwe - wijk woonden waren de bomen nog vrij dun en notenloos. Maar in de jaren daarna hebben we flink wat hazelnoten weg kunnen rapen. Ze smaakten prima, maar wij hebben ze altijd als wintervoer voor de vogels gebruikt.
maandag 26 oktober 2015 - 15:15
mia_heyl7

Mia_heyl7

onze cornus mas gaf al het 3de jaar vruchten, maar ik hou meer van de eleagnus multiflora als het over de bessen gaat
maandag 26 oktober 2015 - 21:32
Jan1980

Jan1980

Dan nog maar even afwachten zeker...? Geduld is wel niet mijn sterkste.
dinsdag 27 oktober 2015 - 23:59
Jan1980

Tekst aangepast

Jan1980

Corylus colurna een tweetal jaar terug gekocht als hoogstam 12-14. De boom ziet er gezond uit, maar geen noten.

En op de cornus mas na 3 jaar ook nog geen enkel spoor van bessen.... Wel veel groen blad.
woensdag 28 oktober 2015 - 00:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon