menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Iemand die kennis heeft van vijgenrassen?

Ga naar meest recente reactie

nieuwplantjenieuwleven

Tekst aangepast

Nieuwplantjenieuwleven

Ik kocht me gisteren een ficus carica Leon de vos.
Een specifiek ras zo hoorde ik (enkel verkrijgbaar in Oudenaarde). Nu las ik online dat dit ras genoemd is naar de naam van een familielid dat gedurende 40 jaar een boom had die goeie en vele vruchten opbracht. Ikzelf heb een ficus carica del portogallo. Nu heb ik het gevoel dat deze zeer veel gelijkenissen heeft met deze Leon de vos. Kan mij iemand wat meer vertellen hierover?
vrijdag 2 maart 2018 - 21:35
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Vermoedelijk is de Ficus carica Leon de Vos een al bestaand ras dat door de de plantbezitter opnieuw benaamd is. Oude Ficus carica's die bij ons groeien zijn vaak meegebracht vanuit Frankrijk of andere zuidelijke vakantie landen. De meeste leggen hier het loodje omdat ze niet goed winterhard zijn. Andere dragen hier geen vrucht en worden daarom uit de tuin verwijderd.

Er bestaan zeker een paar honderd geselecteerde soorten van de eetbare vijg dus zo goed als onmogelijk om de juiste naam te geven. Als je zoekt op 'figues' en 'variétés' of 'figs' en 'cultivars' kom je lijstjes tegen van geselecteerde soorten van Ficus carica.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 3 maart 2018 - 08:00
nieuwplantjenieuwleven

Nieuwplantjenieuwleven

Alvast bedankt. Zou het dan kunnen dat het precies dezelfde soort is als de wel portogallo?
zaterdag 3 maart 2018 - 11:24
Dany

Dany

Ik heb die vorig jaar daar ook gekocht, ik ben benieuwd of hij goed de koude periode is doorgekomen zonder bescherming, ze hebben mij verteld dat hij zeker -15°C aan kan

zaterdag 3 maart 2018 - 12:06
nieuwplantjenieuwleven

Nieuwplantjenieuwleven

Dag Dany, welke ficus carica heb je? Grtjs
zaterdag 3 maart 2018 - 18:17
Dany

Dany

Leon de vos
zaterdag 3 maart 2018 - 18:49
nieuwplantjenieuwleven

Nieuwplantjenieuwleven

Heeft u er al vruchten van gehad?
zaterdag 3 maart 2018 - 21:15
Dany

Dany

Ik heb die vorig jaar daar ook gekocht,

Nee nog niet
zaterdag 3 maart 2018 - 23:11
Tuinprins

Tuinprins

Met zeer hoge waarschijnlijkheid is dit gewoon een oude goed winterharde soort als 'Brown Turkey', 'Bornholms Diamant', 'New Brunswick', 'Precoce de Dalmatie' etc.

In de Lage Landen is er weinig veredeld/geselecteerd met eetbare vijgen. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat "Leon de Vos" een unieke soort is die in België is ontstaan. Vermoedelijk dus vanuit het zuiden meegebracht. De oorspronkelijke naam zal niet bekend zijn geweest of verloren zijn gegaan en iemand vond het wel een goed idee om deze vijg naar Leon de Vos te vernoemen ....

Op basis van de vorm van de vrucht en de kleur ervan zijn vijgen maar in beperkte mate te identificeren aangezien er zoveel benaamde soorten zijn.

Sommige vijgensoorten zoals 'Brown Turkey' zijn bij ons goed winterhard mits ze in de winter niet bloot gesteld staan aan koude vorstwind en aan de droge kant staan. Wel kunnen soms de takken iets invriezen maar bevroren delen kunnen in april worden weggesnoeid.


Gegroet, de tuinprins
zondag 4 maart 2018 - 09:00
Dany

Dany

Met zeer hoge waarschijnlijkheid is dit gewoon een oude goed winterharde soort als 'Brown Turkey', 'Bornholms Diamant', 'New Brunswick', 'Precoce de Dalmatie' etc. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat "Leon de Vos" een unieke soort is die in België is ontstaan. Vermoedelijk dus vanuit het zuiden meegebracht. De oorspronkelijke naam zal niet bekend zijn geweest of verloren zijn gegaan en iemand vond het wel een goed idee om deze vijg naar Leon de Vos te vernoemen ....

Ik denk dat je de nagel op de kop slaat
zondag 4 maart 2018 - 12:20
Pollydor

Pollydor

Hallo zijn hier soms mensen die stekken van hun vijgenboom willen ruilen. Ikzelf heb een Brogiotto Bianco (honingvijg) Ben op zoek naar een Del Portogallo. Dank u
woensdag 16 september 2020 - 00:01
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).