Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Een 7 jarige 1/2 stam ,Mirabellenboom wil geen bloesems dragen (hooguit een 10 tal bloesems ) . Reden ?
Stamhoogte 1.20 cm (diam 10cm ) met daarna een kroon van 6 gesteltakken. Die verder met 3 a 4 takken uitlopen op de gesteltak . Na de eerste vormsnoei werd het boompje met rust gelaten en bereikt nu al een hoogte van ongeveer 4 a 4.5 meter. Daar er me geadviseerd werd ,dat er weinig mag gesnoeid worden aan pruimenbomen werd deze en een Reine-Claude D' Oullins zo gelaten . Enkel de mirabellen boom wil niet bloeien op een enkele bloesems na.
Welke raad en daad zeggen de tuiniers ?
Ben van plan om een zomer snoei (juli ) toe te passen ,met welke snoei methode krijg ik het meeste vruchthout op een pruimelaar?
Misschien een dom idee op basis van de foto, maar heb je niet al redelijk wat last van bladluizen ?
Op de detailfoto zie ik ook veel zijscheuten staan, wat bij mijn Mirabel zeker niet het geval is.
Te sterke groei gaat ten koste van vruchtzetting...
Zomersnoei kan een manier zijn om de groei wat in te tomen.
@Tuinprins . Foto werd diezelfde dag genomen als bericht, om aan te tonen dat de bloei terug afwezig was op eind april. Alsook dat de bladeren reeds aan het ontwikkelen zijn zonder bloesems vooraf ,op één enkele na.
@ Baloe, ja enkele bladluizen hebben reeds hun deel opgeeisd.
Na wat speurwerk in fruitbomenliteratuur werd meestal de snoei aanbevolen ook om de boom te laten schrikken . Dit werd dan ook toegepast met een drastische snoei ,zodat enkel de ingekorte gesteltakken nog overblijven .Wetende dat de kans op overleving minimaal is bij +30% snoei .
Dit zou de boom moeten aanzetten om vruchthout te maken . We zullen zien
mvg Rudi