Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
kan iemand deze ziekte herkennen ?
Het begint met een blauwzwarte waas over de druiven
en na de zomersnoei, en hij dus meer zon krijgt, beginnen ze volledig te verschrompelen.
Ik heb nog een tweede rank er vlak naast staan en deze heeft hier totaal geen last van.
Ik dacht eerst aan grauwschimmel ?
hallo , ook ik heb problemen met miíjn druiven
Beste,
Onderstaand foto s van mijn druivenoogst dit jaar. Weinig van te maken he,
Ik heb de druivenstruik staan op een redelijk zware grond. onder mijn terrasoverkapping van polycarbonaat.Maar de stam staat buiten de overkapping.Ik woon wel in Slowakije dus de winters kunnen echt koud zijn
de vruchten komen na de bloei redelijk op maar tegen de tijd dat het moet gaan rijpen verschrompelen ze..
Wat zou de oorzaak kunnen zijn. Dit is het 2de jaar met dit verschijnsel.
Ik wacht vol spanning uw advies af.
Met vriendelijke groeten,
Dick Verhaar
Onlangs een gelijkaardige foto zien langs komen op een ander forum .
Daar dachten ze dat het een aantasting was van de Aziatische fruitvlieg .
die zou aan een opmars bezig zijn in Europa .
Tast vooral zacht fruit aan zoals kersen , frambozen , druiven en ......
Als het gaat on de Aziatische fruitvlieg ( Drosophila suzuki) moeten er ook plekjes op de druiven te zien waar ze zijn aangeprikt.
De schimmel Plasmopora viticola is niets anders dan valse meeldauw.De bladeren zouden dan zeker eerst lekken everyone voordat de druiven worden aangetast.
Zelf had ik deze ziekte bij de druiven ook,dit jaar en vorig jaar ook.
Heb zelf het idee dat het Meeldauw is een soort schimmel oftewel Botrytus.
Heb ze daarvoor in het voorjaar voor behandeld,maar dat heeft niet gewerkt..
De jaren ervoor,nooit last van gehad.