menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cassisbessen

PeterC

PeterC

In onze tuin, ouderlijke tuin toen ik kind was, stonden struiken die wij cassisbessen noemden.
Als ik cassisbes opzoek zou het om Ribes Nigrum (zwarte bes) moeten gaan en inderdaad, die planten en vruchten zien er helemaal zo uit zoals die in onze tuin (zie bijgevoegde afbeelding) met die verdroogde stopjes aan de bessen en de onregelmatige trossen in vergelijking met aalbessen, wat het moeilijk maakte om de bessen te oogsten.

Nu vandaag verkopen ze in de winkel zwarte bessen en ook al zien die er gelijkaardig uit, die hebben helemaal niet die pittige smaak van de cassisbessen in onze tuin. Eigenlijk hebben die gewoon geen smaak.
Zijn dat toch bessen van dezelfde soort plant maar afgevlakt qua smaak, zoals zoveel groenten en fruit, of gaat het om een heel andere soort?

En kan je die, misschien oudere variant, met wel smaakvolle bessen nog aankopen (als plant dan)?

Fruit

vrijdag 1 september 2023 - 22:18
Tuinprins

Tuinprins

Tegenwoordig worden heel veel fruitsoorten vroeg geplukt omdat ze bij volledige rijpheid snel beschadigen en gaan schimmelen. Mensen kopen geen fruit waar schimmel op zit. Sommige onrijpe fruitsoorten kun je laten (na)rijpen maar volgens mij gaat dat bij zwarte bessen moeilijk.

Ook de soort maakt natuurlijk uit voor de soort. Bij zwarte bessen is de standaardsoort 'Titania' en enkele Schotse selecties (Ben Nevis, Ben Sarek). Veredelaars komen telkens met nieuwe soorten op de proppen omdat veel mensen de smaak van de 'oude' soorten te uitgesproken vinden. Op het Duitse tuinforum Garten-pur is een 'thread' over zwarte bessen waarbij mensen toch tamelijk verschillend oordelen over de diverse soorten.

zaterdag 2 september 2023 - 06:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon