menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uitgescheurde pruim redden?

Ga naar meest recente reactie

Aagjevanmeerwijk

Aagjevanmeerwijk

Helaas heeft mijn pruim hier zijn eigen gewicht niet gehouden.
Ik was door omstandigheden dit jaar te laat met uitdunnen... 
En ze was zo prachtig!

Bijgevoegd de foto's.
Het is dus de hoofdtak, diep uitgescheurd aan de stam. Wat te doen? Afzagen? Of kan ik het nog opbinden? Waarmee? Gewoon touw? Wond afdekken? 
Ik zie reikhalzend uit naar advies...!

Fruit

vrijdag 12 juli 2024 - 21:05
Aagjevanmeerwijk

Aagjevanmeerwijk

Bij deze een close up van de scheur.

Fruit

vrijdag 12 juli 2024 - 21:06
Tuinprins

Tuinprins

De uitgescheurde tak verwijderen, opbinden in de hoop dat de tak weer vastgroeit aan de boom is iets voor sprookjesland. De tak in delen verwijderen waarbij je NIET meteen begint bij de uitscheuring zelf. Gebruik hiervoor een takkenzaag en geen beugelzaag. Als laatste zo dicht mogelijk bij de uitscheuring afzagen. Proberen zo af te zagen dat er geen water in de uitscheuring kan blijven staan. Geen wondpasta erop smeren, is iets wat al jaren geleden achterhaald is.

De kans is redelijk groot dat gezien de grootte van de wond de pruim gaat inrotten. Dit kan jaren duren voordat het gebeurt. Tot die tijd genieten van de pruimen die de boom geeft.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 juli 2024 - 06:15
Aagjevanmeerwijk

Aagjevanmeerwijk

Super, bedankt voor je advies.

Zou je de rest van de boom nog iets mee doen? Extra flink dunnen (pruimen ertussenuit), dacht ik. Zodat de energie niet naar de pruimen hoeft maar de wond kan helen?
En, extra snoei...?
zaterdag 13 juli 2024 - 15:07
Tuinprins

Tuinprins

Aan de rest van de boom zo min mogelijk doen behalve vruchtdunning.
zondag 14 juli 2024 - 09:11
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).