Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ben de nieuwe trotse eigenaar van deze kersenboom, (woning gekocht) nu heb ik altijd al de fruitbomen bij mijn ouders verzorgd(peren pruimen kersen) maar deze heb ik eigenlijk van jongs af aan gesnoeid. Nu is deze al een tijdje ja wat zullen we er van maken.... creatief gesnoeid (of niet). Nu vroeg ik mij af, waar begin ik bij deze boom. Hij is veelste groot geworden en geeft echt een sterke groei ook op plekken waar een wond heeft gezeten deze groeit zo weer dicht dus dat is positief. De boom heeft aardig wat vrucht gemaakt dit jaar en smaakte ook goed. Maar door de grote toch veel kersen laten hangen. Ik hoor graag tips. Ik voeg zo wat meer foto's toe.
Doorgaans is de regel zo min mogelijk te snoeien bij kersenbomen. Moet je toch snoeien dan in ieder geval geen dikke takken en het liefst direct na de oogst in juni snoeien
Nu zit je met een boom waarvan de onderste tak over de schutting naar de buren groeit. Het dilemma is dat deze tak redelijk dik is. De kans bestaat dat de snoeiwond gaat inrotten (ook al is de boom ogenschijnlijk in goede conditie). Omdat die dikke tak op termijn voor problemen met de buren kan zorgen dan toch maar weghalen.
Het weghalen van die dikke tak moet in etappes gebeuren. Eerst haal je de buitenste meter van de tak weg, daarna weer een meter etc. Eerst aan de onderkant inzagen zodat bij het breken van de tak de schors niet mee komt. Bij het zagen bij de stam moet de 'takkraag intact blijven. Als je niet weet wat een takkraag is: Google op afbeeldingen. Hier ook eerst aan de onderkant inzagen zodat de schors niet meekomt bij het breken van de tak. Nog beter is om iemand het laatste stuk vast te laten houden terwijl jij zaagt. Gebruik a.u.b. goed snoeigereedschap. Een takkenzaag is prima, een beugelzaag niet.
Verdere snoei: eventueel de toppen wat innemen maar zeker niet rigoureus. Mijn ervaring is dat veel mensen een kleine boom (zoals bovenstaande kersenboom) al snel te groot vinden. Zolang die boom niemand in de weg zit en geen gevaar oplevert dan zou ik zeggen: lekker laten groeien en geniet van de kersen!