menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Perzikboompje

Ga naar meest recente reactie

Frieke

Frieke

Hallo,

Mijn vader heeft in zijn tuin een perzikboompje.
Dit jaar komt er een soort klis (lijkt op het sap dat uit dennebomen en denappels komt)uit de perzikken.
Kan dit kwaad? Is dit sap van de vrucht of is dit een ziekte, zoja wat is eraan te doen?

groetjes
Frieke
donderdag 21 juni 2007 - 20:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Bedoel je de hars die eruit komt?
vrijdag 22 juni 2007 - 02:21
Frieke

Frieke

Ja, daar lijkt het op.
Gisteren vertelde mijn vader dat ze ook aan het rotten zijn (bruine plekken met witte stippen)
Ik zal er een foto proberen van te maken straks.

Frieke
vrijdag 22 juni 2007 - 14:18
JovanDreumel

JovanDreumel

Als dat hars echt opvallend aanwezig is, dan lijdt je boompje waarschijnlijk aan bacterie-kanker. Dit is een bacterieziekte, die niet te genezen is. Het enige wat er aan te doen valt is de tak(ken) minimaal 10 cm onder de harsplekken afsnoeien. Ik zie de boom natuurlijk niet en kan dus niet beoordelen of dat dit mogelijk is. Maar als ik je beschrijving zo lees is het nog al ernstig.
vrijdag 22 juni 2007 - 15:59
jp

Jp

Gomziekte

Een ziekte van de steenvruchten; perzik, pruim en kers. gom afscheiding uit de takken. Deze aantasting is te voorkomen door een goede bodemstructuur, goede kalktoestand en het vermijden van onvercomposteerde stalmest. aantasting kan een boom te gronde richten het wordt in ieder geval nooit meer wat het moet zijn. Daarom is het het beste deze bomen te rooien.

Bron : Bastin.nl
dinsdag 26 juni 2007 - 17:33
JovanDreumel

JovanDreumel

Gomziekte=Bacteriekanker
dinsdag 26 juni 2007 - 19:20
Frieke

Frieke

JP en jovandreumel,

Nu weten we tenminste wat eraan scheelt.
Spijtig dat het niet zo goed nieuws is maar ja, niets aan te doen.
Ik zal het doorgeven aan mijn vader, hij zei ook dat je het ook zag aan de stam onderaan.
Het zal wel die ziekte zijn wat jullie zeggen.

Bedankt allebei alvast.

Frieke
woensdag 27 juni 2007 - 00:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon