menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost

compopier

Compopier

Werk elk jaar een hoop zelfgemaakte compost onder in de moestuin. Ik deed dit elk jaar in het voorjaar net voordat ik hem omspitte. Dit om de goede voedingsstoffen niet te laten uitregenen.
Nu heb ik ergens gelezen dat het beter zou zijn om voor de winter al de compost uit te strooien en dan de bedden aanleggen.
Wat ????
maandag 29 oktober 2007 - 21:47
andre

Andre

compopier.

U eerste methode is de goede

andre
maandag 29 oktober 2007 - 22:44
Helianthus

Helianthus

Toch zou ik de tweede methode niet uitsluiten.
Zelf bedek ik de grond in m'n serre namelijk voor de winter (nu dus ongeveer) met compost.
Het houdt de grond iets langer "warm" zodat het bodemleven actiever blijft en dat komt de humusvorming alleen maar ten goede.
In de serre heb je ook zowiezo geen last van uitspoelen dus de overblijvende compost wordt in het voorjaar enkele weken voor de eerste zaai- en plantactiviteiten ondergewerkt, eventueel samen met (waar nodig) stalmest.
Ook buiten de serre is compost opvoeren nog voor de winter zeker niet slecht.
Bij voorkeur dan wel halfverteerde, grovere compost die eerder als mulchlaag dient om het uitspoelen en verschralen van de bodem tegen te gaan.
Een kale bodem verliest zowiezo veel voedingsstoffen in de winter.
In de natuur zie je nergens kale grond, alles is bedekt en waar de mens de grond heeft bewerkt zal de natuur binnen de korste keren zorgen dat de bodem weer bedekt is (met wat wij "onkruid" noemen), precies om de bodem te beschermen tegen regen (uitspoeling) en wind (verschraling en verstuiven, vooral op zanderige bodems).
Als de natuur het ons zo overduidelijk voordoet, kunnen we haar voorbeeld toch maar beter volgen, niet ?
Alleen beter met andere "middelen" dan de tuin door onkruid te laten inpalmen natuurlijk
Halfverteerde compost zoals aangehaald bijvoorbeeld dus, ook stro, bladeren, het laatste grasmaaisel (gemengd met stro of bladeren)...
Maar dat was niet de kern van je vraag dacht ik hé ?
Haal er maar uit wat je al dan niet interessant vindt.

Groetjes, Gert
vrijdag 2 november 2007 - 15:03
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).