Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Kennen jullie nog andere rassen dan dat eeuwige Stuttgarter Riesen ?
Want Riesen worden dat bij ons niet dikwijls en bewaren doen ze ook al niet zo bijzonder goed...
We zetten ook altijd wel een bedje van die mooie roodpaarse bollen ...
Ik wil zeker niet zo vroeg beginnen, ik had er enkel geen idee van wanneer de plantmoment juist is. Eind maart, begin april is dus het goede moment als ik het goed begrepen heb. Ik heb trouwens Stuttgarter plantajuintjes.
efkes een anekdote over uien planten...
zus en ik waren uien aan het planten in de hof en haar vierjarige zoon liep ook wat rond te lummelen en doen.(ondertussen een kerel van 24)
ikke ook ikke ook!!
uiteindelijk gaven we hem een paar uitjes en toonden waar hij ze mocht planten....
kijken we es effen wat hij doet: mijnheer had een truweel gevonden,legde voorzichtig de ui op de grond(en met de wortelkes naar benee hoor!!) en klopte ze met zijn truweel in de grond
zus en ik lagen dubbel...
de uitjes kwamen ook uit en zijn in de sla beland als pijpajuin..
mij hebben ze eens wijsgemaakt wanneer je rode vroeg plant
ze niet bol worden(rond)
en heb het eens gehad dat de rode hol waren
de witte zelfde tijd geplant waren OK
Kennen jullie nog andere rassen dan dat eeuwige Stuttgarter Riesen ?
Probeer 'Sturon' eens!
Die is iets minder snel volgroeid en is net iets lager van opbrengst dan 'Stuttgarter', maar hij bewaard veel langer. Bovendien is een volgroeide Sturon rond van vorm, terwijl Stuttgarter eerder plat wordt en hierdoor in de keuken moeilijker pelt.
Plantajuintjes mogen eigenlijk vroeg genoeg in de grond, want zij kunnen wel een beetje vorst doorstaan. Dit jaar is het zelfs aan te raden! Door de natte nazomer kreeg men de ajuintjes niet droog genoeg, waardoor er vrij gemakkelijk schimmel op komt. We ze niet kan openleggen om te verluchten: direct planten!!
Ik plant mijn plantajuin (als het enigzins als kan wegens koude en te nat) eind februari, want plantajuin kan tegen vriestemperaaturen.Wat betreft de soorten ken ik alleen de vermelde soorten die goed zijn om later te bewaren,andere soorten bewaren niet al te best