Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb gehoord dat er een wortel/knol bestaat die als vervanger kan gebruikt worden voor aardappelen en ideaal is voor diabetespatiënten (zou "de suiker" niet verhogen). Weet iemand hier meer over (met een naam kan je op google al veel) en of je dit kan vinden hier in de winkels?
Aangezien ik het maar gehoord heb weet ik niet of dit echt bestaat.
Dag Bart,
je hebt het hier kennelijk over Helianthus tuberosus, Aardpeer of Topinamboer. Door het hoog gehalte aan inuline zeer geschikt voor diabetici. Verkrijgbaar in de betere voedingswinkels.
aardpeer kan je ook gewoon planten in je moestuin en dit onder de vorm van knollen. het is een gewas dat je eenmaal plant altijd blijft is ook familie van de zonnebloem
Ik heb de info op de site eveneens gelezen ondertussen. Is het niet gevaarlijk om deze plant te zetten daar deze woekert?
Zou ik deze nu nog kunnen planten? Normaal gezien zouden ze maart geplant moeten worden ...
Toevallig iemand in de buurt van Leuven die weet waar ik het zou kunnen krijgen? Het is maar voor eens te proberen daar mijn vader diabeticus is. Indien ok zet ik er volgend jaar natuurlijk meer
dat die woekert is niet zo fel als bij bamboe hoor
en er komen mooie bloemen aan,ze lijken op kleine zonnebloemen
en als je wil opeten dan zijn er ook al een deel weg hé
hallo Bart,
dat woekeren valt best mee. Het loof wordt aardig hoog ca. 2,5-3 meter.
je kunt ook eens op de volgende site kijken, daar krijg je wat info en enkele recepten.
Mijn buurman enkele huizen verder in de straat verbouwd ze in zijn moestuin en ik heb ze een keer mogen proeven. Je moet er van houden, want over smaak valt te twisten. De oogst is vrij laat in het jaar en je kunt ze niet lang bewaren. Dat wat je oogst moet je vrij snel eten want ze bederven snel. Het best is alleen oogsten wat je van plan bent te gaan eten. Zo lang ze in de grond zitten blijven ze goed. Ik denk dat je ze nog wel zou kunnen planten want het loof is nog niet zo hoog momenteel, je kunt het in ieder geval proberen, ik zal het eens navragen bij mijn buurman. die heeft ze elk jaar.
Ga ik ook eens nakijken in mijn groenten & fruit encyclopedie die ik sinds gisteren heb, 'k heb er echter nog niet in kunnen kijken. Alvast bedankt voor de receptjes!
Topinamboer of aardpeer is juist zeer goed te bewaren! Men rooit de knollen in het (late) najaar en daarna...
op een hoop buiten! en niet binnen,
afdekken met een jute zak (niet met plastic) zodat er lucht en vocht bijkomen kan. Let wel op dat je in het vroege voorjaar er geen slakken bij krijgt want die lusten ze ook wel. Ze zijn redelijk winterhard.