Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb drie komkommerplanten in de serre staan. Andere jaren groeien deze goed maar dit jaar krijgen ze me een rare kleur an de bladeren beginnen te verdorren. Ze krijgen minstens om de twee dagen water ( fles omgekeerd aan de voet van de plant), maar ik heb ze dit jaar nog niet gemest.
Wie herkent dit probleem en kan mij helpen om deze komkommerplanten terug te laten groeien om trots op te zijn
Uw planten zijn aangetast door spint, het beste is de planten te rooien en mee te geven met de groen containerze, zijn te ziek om met spuiten nog gezond te krijgen.
ik heb bemerkt dat er onderaan de plant stengels stukjes vergrijsd zijn en dat er een grijs poeder opzit, en boven op de top had ik deze morgen een cocoon van opgekrulde bladeren ingewikkeld in spinnenwebben afgeknipt.
bevestigd dit jouw diagnose.
hoe kan ik dit volgend jaar voorkomen en herkennen en kan dit nu kwaad voor mijn tomaten-, paprikaplanten en mijn rode pepers?
Met een sterk vergrootglas (loup) kan je de spinnetjes onder de bladeren zien, onder de bladeren zijn soms zeer fijnespinrags te zien.
Tomatenplanten zijn ook gevoelig aan spint, komkommers in mindere mate.
Spint op tomatenplanten kan afgeremt worden door besproeien met water maar dat is dan weer ten nadele van de plant.
In princiepe zou je uw aangekochte planten direkt moeten behandelen met een produkt tegen spint.
Mijn komkommers staan gewoon buiten in openlucht, ik heb deze geplant in een ruim plantgat met compost en een goeie dikke mulchlaag van compost aangebracht. is dit qua voeding dan voldoende of moet ik nog eens bijmesten? een foto van mijn komkommers staat bij 'mijn groentetuintje'.
bedankt fons, ik heb de beestjes zien zitten aan de onderkant van de bladeren en ben maar met de evacuatie van de komkommerplanten begonnen. Mijn tomatenplanten hebben nog geen aantasting, gelukkig.En volgend jaar beter opletten en sneller reageren, maar met vallen leer je lopen nietwaar.
Een eenvoudige manier om spint te behandelen is Tabak in water te laten overnachten. Met de vocht die hiervan vrijkomt moet je regelmatig over u planten gaan. Helemaal verdwijnen doet het niet maar je maakt de spint wel ziek en het zal veel minder voortplanten en schade doen. Je moet zien dat het kleur van het vocht een achtig is. Ik weet dat het niet al te goedkoop is maar wel een pak gezonder dan met bestrijdings middelen.
Hoeveel tabak op een liter en hoelang laten trekken??
Ik ken dit middel om zomer-ecceem bij paarden op te lossen en dan doet men een 50 gr tabak (zwaar of half) in 2 liter water en laat het een dag trekken. En daarna op de staart of op de manen van een paard zodat de kleine mugjes verdwijnen. en het paard geen jeuk meer krijgt/heeft.
Ik kan de hoeveelheid tabak per liter niet, maar ik vermoed dat het ongeveer hetzelvde zal zijn aangezien dat het ook 24 uur moet trekken en het de kleur van thee moet hebben. Ik heb dit raad ooit van een hobby tuinier met moestuin. Hij is er helaas niet meer dus ik kan het ook niet vragen. Ik weet allen dat het altijd gebruikte en hij had bijna geen last van spint.
Sorry dat ik je niet meer kan helpen.
hoi martine,
sorry voor de late reactie maar ik ben net terug uit vakantie.Zoals ik begrepen had is het hebben van het spint puur brute pech, het is inderdaad vroegtijdig deze diertjes opsporen en meteen bestrijden met een spuitmiddel( heb produkt tegen het spint, rode spin ed gehaald bij de boerenbond). De paprikas en de tomaten waren niet aangetast maar ik heb ze preventief bespoten
Andere zand doe ik er niet in maar laat mijn serre in het voorjaar twee tot driemaal toe onder water lopen om de zouten door te spoelen, en was de serre volledig af met een sopje van afwasmiddel, detol en amoniak.Een dikke laag championmest erin verwerken en het nieuwe seizoen kan beginnen. Maar dit is mijn werkwijze, er zijn zeker betere manieren of ervaringen die ik dan ook graag wil leren, maar dit werkt voor mij bevredigend