menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Komkommers

Ga naar meest recente reactie

freddy1

Freddy1

Ik heb drie komkommerplanten in de serre staan. Andere jaren groeien deze goed maar dit jaar krijgen ze me een rare kleur an de bladeren beginnen te verdorren. Ze krijgen minstens om de twee dagen water ( fles omgekeerd aan de voet van de plant), maar ik heb ze dit jaar nog niet gemest.
Wie herkent dit probleem en kan mij helpen om deze komkommerplanten terug te laten groeien om trots op te zijn

;[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 9 juli 2008 - 14:58
ducky

Ducky

de mijne hebben daar ook wat last van maar heb er toen schapenmest naast gekapt en nu zijn ze veel beter!

grtz
woensdag 9 juli 2008 - 18:16
Fons

Fons

Uw planten zijn aangetast door spint, het beste is de planten te rooien en mee te geven met de groen containerze, zijn te ziek om met spuiten nog gezond te krijgen.
woensdag 9 juli 2008 - 20:02
freddy1

Freddy1

dag fons ,

ik heb bemerkt dat er onderaan de plant stengels stukjes vergrijsd zijn en dat er een grijs poeder opzit, en boven op de top had ik deze morgen een cocoon van opgekrulde bladeren ingewikkeld in spinnenwebben afgeknipt.
bevestigd dit jouw diagnose.
hoe kan ik dit volgend jaar voorkomen en herkennen en kan dit nu kwaad voor mijn tomaten-, paprikaplanten en mijn rode pepers?

groetjes
freddy
woensdag 9 juli 2008 - 20:21
Fons

Fons

Met een sterk vergrootglas (loup) kan je de spinnetjes onder de bladeren zien, onder de bladeren zijn soms zeer fijnespinrags te zien.
Tomatenplanten zijn ook gevoelig aan spint, komkommers in mindere mate.
Spint op tomatenplanten kan afgeremt worden door besproeien met water maar dat is dan weer ten nadele van de plant.
In princiepe zou je uw aangekochte planten direkt moeten behandelen met een produkt tegen spint.
donderdag 10 juli 2008 - 18:31
bartvds

Bartvds

Mijn komkommers staan gewoon buiten in openlucht, ik heb deze geplant in een ruim plantgat met compost en een goeie dikke mulchlaag van compost aangebracht. is dit qua voeding dan voldoende of moet ik nog eens bijmesten? een foto van mijn komkommers staat bij 'mijn groentetuintje'.
donderdag 10 juli 2008 - 19:34
freddy1

Freddy1

bedankt fons, ik heb de beestjes zien zitten aan de onderkant van de bladeren en ben maar met de evacuatie van de komkommerplanten begonnen. Mijn tomatenplanten hebben nog geen aantasting, gelukkig.En volgend jaar beter opletten en sneller reageren, maar met vallen leer je lopen nietwaar.
donderdag 10 juli 2008 - 20:16
Saartje21

Saartje21

Een eenvoudige manier om spint te behandelen is Tabak in water te laten overnachten. Met de vocht die hiervan vrijkomt moet je regelmatig over u planten gaan. Helemaal verdwijnen doet het niet maar je maakt de spint wel ziek en het zal veel minder voortplanten en schade doen. Je moet zien dat het kleur van het vocht een achtig is. Ik weet dat het niet al te goedkoop is maar wel een pak gezonder dan met bestrijdings middelen.

Sucses.
zaterdag 12 juli 2008 - 13:17
Rita1960

Rita1960

Hallo Saartje,

Hoeveel tabak op een liter en hoelang laten trekken??

Ik ken dit middel om zomer-ecceem bij paarden op te lossen en dan doet men een 50 gr tabak (zwaar of half) in 2 liter water en laat het een dag trekken. En daarna op de staart of op de manen van een paard zodat de kleine mugjes verdwijnen. en het paard geen jeuk meer krijgt/heeft.

groetjes,

Rita
zaterdag 12 juli 2008 - 21:26
Saartje21

Saartje21

Beste Rita,

Ik kan de hoeveelheid tabak per liter niet, maar ik vermoed dat het ongeveer hetzelvde zal zijn aangezien dat het ook 24 uur moet trekken en het de kleur van thee moet hebben. Ik heb dit raad ooit van een hobby tuinier met moestuin. Hij is er helaas niet meer dus ik kan het ook niet vragen. Ik weet allen dat het altijd gebruikte en hij had bijna geen last van spint.
Sorry dat ik je niet meer kan helpen.

Groetjes Sarah
zondag 13 juli 2008 - 09:31
martine89

Martine89

Hallo Freddy,

Ik heb juist hetzelfde probleem met mijn komkommerplant als jij.Enkel de top is nog groen

met beginnende komkommertjes .Dus als ik het goed begrepen heb gewoon elimeneren.

IK heb ook nog tomaten en paprika's staan in de serre .

Is dit dan een kwestie van te weinig meststof of gewoon pech?

Vorig jaar heb ik men planten bij een andere kweker gehaald ,ik dacht eerst dat het daar door kwam.

Weet er ook iemand of je de grond in je serre elk jaar moet vervangen ? En wanneer je dit best doet.

Grtjes Martine
maandag 21 juli 2008 - 16:04
freddy1

Freddy1

hoi martine,
sorry voor de late reactie maar ik ben net terug uit vakantie.Zoals ik begrepen had is het hebben van het spint puur brute pech, het is inderdaad vroegtijdig deze diertjes opsporen en meteen bestrijden met een spuitmiddel( heb produkt tegen het spint, rode spin ed gehaald bij de boerenbond). De paprikas en de tomaten waren niet aangetast maar ik heb ze preventief bespoten
Andere zand doe ik er niet in maar laat mijn serre in het voorjaar twee tot driemaal toe onder water lopen om de zouten door te spoelen, en was de serre volledig af met een sopje van afwasmiddel, detol en amoniak.Een dikke laag championmest erin verwerken en het nieuwe seizoen kan beginnen. Maar dit is mijn werkwijze, er zijn zeker betere manieren of ervaringen die ik dan ook graag wil leren, maar dit werkt voor mij bevredigend

grtz freddy
maandag 4 augustus 2008 - 20:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).