Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
In boeken staat altijd van te toppen, op de website van Peter Bauwens staat dan weer dat je naar hartelust mag laten groeien zonder toppen.
Iemand ervaring met beide manieren ?
Volgens mij worden meloenen altijd gesnoeid, maar op veel manieren, die lichtjes verschillen.
In de platte bak wordt ingetopt na 4 bladeren.
In de serre aan 1 draad.
Men draait de oorspronkelijke stengel rond een koord en laat hem zo omhoog groeien. Meestal worden de onderste zijranken helemaal weggenomen. De volgende zijranken worden na één blad afgesneden.
Aanvankelijk komen er alleen mannelijke bloemen in de bladoksels. Maar na anderhalve meter verschijnen ook de eerste vrouwelijke bloemen. De plant groeit over de horizontale draad waaraan de koorden bevestigd zijn. Pas als er 4 vruchten gevormd zijn wordt de top afgesneden. Scheuten die nog ontstaan in de bladoksels van de zijranken neem je volledig weg. De plant zal niet afzakken, omdat er één of twee meloenen over de draad hangen die het zaakje in evenwicht houden.
Hoy,
Het is zo dat meloenen getopt moeten worden na 3 a 4bladeren
zoals Andre al eerder zei.
Maat hier stopt de snoei niet!
Eenmaal de zijscheuten in de groei zijn dan moet je die nog eens insnoeien.
Hier zal hij(pas op de 3de rank)productief worden.
grt en hopelijk weet je hier iets meer door
grt
Mijn meloenen groeien buiten en ook ik heb gehoord van toppen.
Heb dus dit jaar een aantal planten getopt en als ik heel eerlijk ben, komen daar minder meloenen aan.
Diegene die niet getopt zijn, hebben nu al 3 meloenen per plant.
Ben hier dan ook heel onzeker over.
Groet Nanette
Is dit nu de meloen in wording?
[Op 4 planten heb nu er zo al een 6-tal - bij sommigen staat de bloem nog mooi open, andere zijn verwelkt - wat moet er nu gebeuren?
Of dit een meloen zal worden is in het stadium van deze foto nog niet zeker. Als die binnen enkele dagen nog iets dikker wordt , dan is het goed. In het andere geval wordt hij geel. Maar geen nood, er komen nog vrouwelijke bloemen en het weer is gunstig voor meloenen.
Ze zijn allen zo tussen 4 à 10 cm hoog en al goed aan 't verdikken.
Op sommige zijscheuten waar er al een vrucht aanhangt komt er een 10tal cm verder een nieuw vruchtje - oms bijna op dezelfde plaats.
Moet ik de bijkomende vruchtjes best afknijpen zodanig dat al de energie naar de bestaande vruchten kan gaan - of laat ik er per zijscheut bv. een tweetal vruchten aan.
Moet er nu de top af, want anders blijft die maar bloemen en vruchten aanmaken?
Hallo Tania,
de zaadjes kan je gebruiken
- als het geen hybrideras, kan je ze zeker en vast gebruiken
- als het een hybrideras is, dan is de kans groot dat de planten niet meer dezelfde zullen zijn en/of een slechte vruchtzetting/productie zullen hebben
Gewoon de zaadjes uitwassen in water en te drogen leggen op keuken papier.
Is dit nu de meloen in wording?
[Op 4 planten heb nu er zo al een 6-tal - bij sommigen staat de bloem nog mooi open, andere zijn verwelkt - wat moet er nu gebeuren?
Of dit een meloen zal worden is in het stadium van deze foto nog niet zeker. Als die binnen enkele dagen nog iets dikker wordt , dan is het goed. In het andere geval wordt hij geel. Maar geen nood, er komen nog vrouwelijke bloemen en het weer is gunstig voor meloenen.