menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woelmuizen

Ga naar meest recente reactie

Tuinvroeter

Tuinvroeter

Hier een misschien wat laat berichtje over woelmuizenoverlast.
Alvast bedankt voor de tips. Ik heb er intussen al een zes of zeven gevangen met een gewone muizenval en wat kaas!
Maar hoe geraak ik er volledig vanaf voor volgend seizoen? Er zitten er nog altijd in de grond.
dinsdag 4 november 2008 - 13:39
Matabish

Matabish

sorry dat ik je niet kan helpen met je probleem, maar probeer de 'zoeken' -functie bovenaan eens??
Nog niet zo lang geleden zijn de woelmuisjes hier ter sprake gekomen!
Ik dacht eigenlijk dat jij, als "Tuinvroeter" je toch best zou moeten verstaan met "woelmuizen" ? [afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten,
Matabish.
dinsdag 4 november 2008 - 14:06
Etienne45

Etienne45

Ik vrees dat je niet echt geplaagd wordt door "woelmuizen". Gewoon omdat woelmuizen alleen wortels eten.( Kaas ????) Misschien veldmuisjes ? Echte woelmuizen herken je aan een rond gaatje in de grond (grootte van €2) meestal in nabijheid van bomen en of grote heesters. Er is helaas maar een bestrijdingsmiddel. Verkrijgbaar o.m. bij AVEVE.
woensdag 5 november 2008 - 10:43
alloo

Alloo

Van wanneer eten woelmuizen alleen maar wortels ??? woelmuizen eten bijna alle bollen en knollen enkele dagen geleden heb ik mijn dalia's uitgedaan ,er waren verschillede knollen bij ,waar aangefreten was ,enkele jaren geleden al mijn Liatris knollen weg,bij mijn buurman verschillende preiplanten aangefreten en ga zo maar door.Het bestrijden is niet gemakkelijk,ik heb ooit eens gelezen van mensenhaar in de gangen helpt ,de geur schrikt ze af.Ik ga nu eens proberen met een isomo bakje op zijn kop en daaronder een muienval.
groetjes Alfons
woensdag 5 november 2008 - 11:49
Pieter

Pieter

Alfons, De knollen van Dahlia's zijn toch ook de wortels? Bij prei hab je een verdikte ondergrondse stengel en de wortels. Voor je Liathris weet ik het nu niet juist wat er onder de grond zit. Maar als er wordt gezegd wortels refereert men meestal naar 'ondergrondse delen'.
Soit ik weet niet hoe je er van af geraakt.
woensdag 5 november 2008 - 12:36
Etienne45

Etienne45

Woelmuizen zijn "herbivoren" m.a.w. ze eten alleen plantaardig voedsel .Vandaar mijn verwondering over "kaas" als lokmiddel.
Je kunt ook de tuinslang in het gat steken en flink wat water laten lopen. De woelmuizen zullen verhuizen. Maar het is niet zeker dat ze een plaats kiezen buiten je tuin dus....
woensdag 5 november 2008 - 15:23
Rita1960

Rita1960

Hallo allemaal,

Zonde van het water en de woelmuizen zullen hierdoor echt niet verhuizen.

Jo van Dreumel heeft een goede oplossing hier op dit forum gegeven: Muizenval in plasticbakje met een gat erin, wel de deksel gebruiken zodat er alleen maar woelmuizen gevangen kunnen worden. Het werkt goed.
Vorig jaar had ik ook veel last van deze muizen, dit jaar beduidend minder.
Houd je tuin redelijk schoon, deze muizen hebben graag een dichtbegroeide omgeving zodat ze niet over kale vlaktes hoeven te lopen.
Ook heb ik een aantal palen met een vlakke bovenkant gezet zodat hier roofvogels op kunnen zitten en dan de prooi beter kunnen zien en vangen. ( ter toelichting: mijn moestuin ligt niet in de bebouwde kom)
Probeer natuurlijke vijanden in je tuin te krijgen, en creeer een slechte habitat voor deze muizen, voor zover dit lukt. Ik zie ze nog wel eens lopen, maar ze brengen niet meer zoveel schade aan als vorige jaren. ( en nu laat ik ze maar.. 't is wel voer voor anderen)

groetjes,

Rita
woensdag 5 november 2008 - 18:39
Etienne45

Etienne45

Die palen voor de roofvogels ga ik ook eens plaatsen...
donderdag 6 november 2008 - 11:11
alloo

Alloo

Alfons, De knollen van Dahlia's zijn toch ook de wortels? Bij prei hab je een verdikte ondergrondse stengel en de wortels. Voor je Liathris weet ik het nu niet juist wat er onder de grond zit. Maar als er wordt gezegd wortels refereert men meestal naar 'ondergrondse delen'.
Soit ik weet niet hoe je er van af geraakt.



Pieter ,ik moet dit kleine misverstand eerst recht zetten, ik dacht dat Etienne45 met wortels, de peen bedoelde.
groetjes Alfons
donderdag 6 november 2008 - 11:49
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

ik vind die muisjes wel handig eigenlijk
als je de grond afdekt (karton, plastic, of gewoon een berg rommel ) dan wroeten zij de grond eronder volledig los, daar kan geen freesmachine op zonne-energie tegenop. En het is inderdaad zo dat ze zodra ze geen dak boven hun hoofd hebben, vrij snel van de moestuinperken verdwijnen, dus ten gepaste tijde wel eens een grote kuis houden in je moestuin, hehe.
Zelf heb ik nog niet overdreven veel schade gezien aan mijn groenten, knollen of bollen, maar ik zet ook altijd een beetje extra voor 'alle beestjes uit de tuin' want die komen toch af en toe eens langs. Een haas die 's ochtends rustig weghuppelt is aangenaam wakker worden als je uit het slaapkamerraam kijkt...
vrijdag 21 november 2008 - 01:52
JovanDreumel

JovanDreumel

Vorig vorig jaar waren alle winterwortels aangevreten en was er niet veel over en dan denk je dat zijn een paar woelmuizen. Vorig jaar een plastic slabakje gepakt een gat opzij erin gemaakt een plastic muizenval erin gezet voor het gat en aan de andere kant van de val een stukje brood. Met 4 vallen dicht bij de winterwortels heb ik toen 80 woelmuizen en veldmuizen gevangen. Er waren toen nog een paar winterwortels aangevreten. Nu staan de vallen er natuurlijk weer, maar dit jaar nog maar 2 gevangen. Mijn tuin is er 1 van de 25 op een complex. Dan kun je om en nabij berekenen hoeveel muizen en woelmuizen er zitten. Met hetzelfde stukje brood (dus geen vergif) vangt men meerdere muizen, want ze zitten al in de val voor ze gevreten hebben. En ik denk dat er voor de uilen zo nog heel veel muizen overblijven. Die vogels hadden dus voor mijn vallen niet erg hun best gedaan of ze hadden geen honger meer.
woensdag 26 november 2008 - 16:46
Rita1960

Rita1960

Jo,

Ben het wederom weer eens helemaal met je eens.

Ik heb dezelfde ervaring met de woelmuizen.
En ( en nu niet verder lezen als je -redelijk- teerbesnaard bent)
de karkassen van de muizen leg ik aan de kant voor de aaseters. En daags erna zijn ze verdwenen.
Of ze worden onder de grond getrokken door de zgn doodgravers.

groetjes,

Rita
donderdag 27 november 2008 - 19:17
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat doe ik ook Rita en ze worden allemaal opgepeuzeld. Door wie dat heb ik niet gezien. En dan is de bestemming toch goed.
donderdag 27 november 2008 - 20:32
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

@ Jo,

geheel mijn idee en je doet de aaseters er ook geen kwaad mee omdat de muizen geen gif in zich hebben.
Hetzelfde met de gevangen mollen.. en die zijn de volgende dag ook weg


groet'n

Rita
vrijdag 28 november 2008 - 18:04
Tine

Tine

Bij mij hebben ze een holletje in potten in de garage gemaakt en de bast van mijn citrusplanten en nog enkele andere soorten opgegeten. Bijna geen van de planten was meer te redden. Een enkele was vanuit de aarde weer omhooggekomen maar de citrusplanten hebben het loodje gelegd.

Tine.
vrijdag 28 november 2008 - 22:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon