menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelen oogsten...

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

heb eind maart vroege patatjes gezet/rode en gele eerstelingen(waren me vorig jaar goed bevallen)
en daarna nog wat nicola(geen vroege)
nu beginnen er in de planten bloemknopjes en bloemen te verschijnen,ik weet dat je voor te rooien moet wachten tot het loof gestreken is,maar voor vroege hoeft dat niet....
zouuden de patatjes al goed zijn??(ben natuurlijk vergeten wanneer ik ze vorig jaar geoogst heb voor de eerste keer )
elke dag denk ik: vandaag ga ik eentje proberen maar ze staan zo mooi sterk en groen,zou het zonde vinden als ik die rooi en het niks blijkt.
heb nog aardappelen thuis(kilo of 2 nog schat ik)maar als die op zijn ga ik het toch wagen denk ik hoor.
zijn er hier mensen die al vroege aardappelen geoogst hebben,en wanneer had je ze dan gepoot??
vrijdag 29 mei 2009 - 13:31
Mandy

Mandy

Ik heb op 4 april mijn eerstelingen gepoot en met Pinksteren ( a.s. zondag dus) ga ik de eerste er uit halen, voorlopig nog even alleen maar genoeg om dezelfde dag te eten. Ze staan sinds een kleine week in bloei, dus ze MOGEN eruit......
vrijdag 29 mei 2009 - 21:00
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb de eerste nieuwe aardappels gegeten op 25 mei en die waren 26 maart gepoot. Ik rooi nu niet de gehele struik, maar voel in de grond welke groot genoeg zijn en die peuter ik er uit. Voor ons tweetjes heb ik aan 5 - 6 aardappeltjes genoeg. En lekker zijn die Hmmmm...
vrijdag 29 mei 2009 - 21:25
cetinel

Cetinel

dat ze lekker zijn heb ik vandaag ondervonden,kon me toch niet bedwingen en toch maar 2 struiken uitgedaan....
vele kleintjes maar ook een paar vuistdikke knollen....
hebben er toch met een paar man lekker van gegeten vandaag,gewoon gaargekookt en beetje zout op,niks anders.....
salade erbij.
zaterdag 30 mei 2009 - 22:04
fsachs78

Fsachs78

Na jullie berichten dat jullie al aan het oogsten zijn, kon ik mezelf ook niet meer bedwingen... Ik heb één plant gerooid, met dit als resultaat:
[afbeelding verwijderd niet-https]

600 gram!

Ben heel benieuwd hoe ze smaken!

Gr. Francois
zondag 31 mei 2009 - 14:48
lam

Lam

Het is altijd spannend om je nieuwsgierigheid te bedwingen , maar meestal overwint de nieuwsgierigheid, ook nu weer.
Een nuttige tip , ongeveer 100 dagen na het poten, dan zijn de vroege aardappels goed om te rooien, een aanwijzing kan de bloem zijn. Laat deze uitbloeien en ga dan eens kijken.
Mijn vroege zijn geplant 25 maart en 1 april , de bloemen beginnen zich nu te tonen. Toch zal ik nog een maandje moeten wachten, de aardappel dient ook wel af te rijpen.
Eet smakelijk en denk om de stoelgang .
maandag 1 juni 2009 - 12:09
garfield

Garfield

Ik hoorde van een wat oudere volkstuinder dat je 3 weken moet wachten, nadat ze bloeien, voordat je de eersten kunt rooien.
bij mij bloeien ze nu vanaf 20 mei en ze zijn ergens tussen eind maart / halfweg april gepoot. Wat vroeger gepoot is, is nu even ver. De 90 dagen zijn nog niet geweest dus ik kan mijn nieuwsgierigheid wel bedwingen. Vooral omdat het vorige jaar met de nieuwe aardappelen misging wat betreft de stoelgang. En dat waren zelfs piepers uit de supermarkt.

Wat ik wel vreemd vind van het late soort Eba is dat daar de bloeiknoppen nu al inzitten. Dat zou ik veel later verwachten. Wat ik verder vreemd vind, is dat de planten maar weinig stengels hebben. Zelfs enkele met maar 1 stengel, terwijl het pootgoed behoorlijk groot was en genoeg ogen had.
maandag 1 juni 2009 - 19:02
cetinel

Cetinel

stoelgang? ik vrees dat ik niet kan volgen...
bij ij hebben de aardappels 4 of vijf stengels,dus dat zit wel goed.
bij mij begint de nicola(is geen vroege ) al mooi te bloemen,terwijl de rest in knop staat..
dinsdag 2 juni 2009 - 10:25
garfield

Garfield

stoelgang? ik vrees dat ik niet kan volgen...

Het zal wel een Nederlandse uitdrukking zijn. Van te nieuwe aardappelen kun je diarree krijgen en dan mag je naar het toilet (stoelgang)

Ik zie om me heen ook veel 4 a 6 stengels. Maar waarom bij mij dan zo weinig. De aardappelen krijgen van 11.00 tot 16.00 geen zon. Daarvoor en daarna wel.
dinsdag 2 juni 2009 - 17:31
JovanDreumel

JovanDreumel

Oh wat jammer om ze eerst gaar te koken. Wij snijden die rauw in schijfjes in de pan en bakken ze zo gaar. En dat duurt nog een hele poos zo, want dat bevalt ons zo goed en van de stoelgang geen last.
Eba heb ik eerder ook wel verbouwd. Die gaf bij mij ook weinig stengels uit de grond. Is wel een lekkere aardappel, maar behoorlijk gevoelig voor phytophtora.
dinsdag 2 juni 2009 - 18:45
garfield

Garfield

Eba heb ik eerder ook wel verbouwd. Die gaf bij mij ook weinig stengels uit de grond. Is wel een lekkere aardappel, maar behoorlijk gevoelig voor phytophtora.

Met die weinig stengels moet ik dan mee leren leven. Dat hij gevoelig is Phytophtora is voor mij nieuw. Volgens de rassenlijst landbouwgewassen (te vinden op: http://www.zaadhandelvanderwal.nl/) is hij daar behoorlijk bestendig voor. Ik zag al andere volkstuinders spuiten tegen Phytofphora. Dat lijkt mij nogal vroeg, omdat ik de planten ver uit elkaar heb staan en ze elkaar nog nauwelijks raken.

Vraag: wanneer beginnen jullie met spuiten? Afhankelijk van weer of tijd of grootte van het loof.
dinsdag 2 juni 2009 - 21:22
lam

Lam

Aan alle bezoekers van dit aardappelpraatje, Phytofthora is een aardappelziekte welke vooraf niet te voorspellen valt . Deze is van vele factoren afhankelijk o.a. luchtvochtigheid, dichtheid van het gewas en een belangrijke factor is wel , is het oude aardappel materiaal van vorig jaar opgeruimd (liefst verbranden). Hier blijft nl. de ziekte op over.
Vandaag 3 juni moet ik mijn aardappels spuiten omdat bij ons op het complex de gevreeste ziekt al is waargenomen en de eerste al gespoten hebben .
Denk om de tomaten ook deze zijn zeer gevoelig.
Een aardappel soort welke goed tegen Phytofthora kan is Texla , dus een aanrader , zelf verbouw ik deze aardappel al 10 jaar , met een goed resultaat.
woensdag 3 juni 2009 - 08:48
JovanDreumel

JovanDreumel

Inderdaad Texla is minder gevoelig, maar de opbrengst viel mij toch wel tegen. Ik heb ze ook enkele jaren verbouwd. En inderdaad aardappelloof verbranden is het beste, maar hier in de gemeente mag dat niet meer. Dus dan gaat het in de groencontainer en of dat dan alle schimmelsporen gedood worden weet niemand en dus weet ook niemand of je de ziekte op die manier verder verspreid. Ik heb het gevraagd aan een milieu-ambtenaar, maar hij wist het antwoord niet, maar wist wel, dat je het loof niet mag verbranden. Fatsoenlijke middelen om de ziekte tegen te gaan zijn er ook haast niet. Je kunt dus alleen maar preventief werken en dan maar hopen. dat het weer meewerkt. Op ons volkstuinencomplex is de besmettingsdruk vrij hoog, omdat er mensen zijn, die denken , dat je aardappels kunt verbouwen zonder te spuiten. Dat kunnen ze dan wel, maar hebben wel als eerste de ziekte erin en zijn dan een besmettingsbron voor anderen.
woensdag 3 juni 2009 - 09:56
garfield

Garfield

Lam en Jo,

Volgens de door mij genoemde rassenlijst geeft de eba 50 % meer opbrengst dan een Texla. De Texla is met stip het meest resistente ras. Vorig jaar hebben anderen op mijn volkstuincomplex wel Texla gepoot. De opbrengst was gewoon laag. De besmettingsdruk/omstandigheden zijn voor mijn stukje aardappelen nog zeer gunstig.
Ik heb ruim gepoot op een stuk waar zeer lang geen aardappelen hebben gestaan. De buren spuiten snel en loof wordt overal op ons complex afgevoerd. En gezien de verschrikkelijke droogte is de vochtigheid ook nog laag. Er zijn al heel veel tuintjes waar zelfs de aardappelen slap hangen van de droogte. Zelf vanavond ook al 2 planten. Dat krijg je als het ergens anders veel regent en bij mij niet.

Ik hou mijn planten voorlopig strak in de gaten om nog op tijd te kunnen spuiten. Maar eigenlijk wil ik dat niet.
woensdag 3 juni 2009 - 22:20
Rita1960

Rita1960

bij ons zeggen ze altijd als de bieten en de aardappels 's avonds slap hangen en in de vroege ochtend er weer mooi rechtop bij staan dat ze dan nog geen nood hebben.
dus kijk ook eens 's morgens vroeg zo rond een uur of 6 in de tuin!

groetjes,

Rita
donderdag 4 juni 2009 - 22:21
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).