menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten en paprikas vraagje

Ga naar meest recente reactie

mavuutje

Mavuutje

Goeiedag allemaal,

Dit jaar heb ik voor het eerst een kas, en heb al veel geleerd.
o.a. dat ik de tomaten te dicht op elkaar heb geplant...
Ze groeien als kool en er hangen heeel vele tomaten aan.
Maar omdat ze dus zo dicht op elkaar staan, ben ik bang dat de tomaten niet goed genoeg zonlicht krijgen. Zou ik hier en daar wat blad kunnen weghalen zodat de tomaten meer zonlicht krijgen?

[afbeelding verwijderd niet-https]

En nu mijn paprikaplantjes.
De paprika's hangen er al aan (wat een mooi gezicht!) maar de plantjes groeien helemaal niet hard. Ze zijn zelfs nog heel klein.
Is dat goed?
Straks zijn de paprika's bijna even groot als de plant.....

[afbeelding verwijderd niet-https]

Kortom tips zijn welkom!

Groetjes Marianne
dinsdag 23 juni 2009 - 09:07
an

An

ziet er goed uit Marianne,dat belooft wat daar zal je straks hard tegen aan moeten eten.
gr an
dinsdag 23 juni 2009 - 11:44
Ed50

Ed50

Dag Marianne,

je tomaten staan inderdaad wel erg dicht bijeen. Over het algemeen wordt het wegsnijden van bladeren niet erg aangeraden omdat de wonden ingangspoorten voor ziekten kunnen zijn. Maar als de trossen natuurlijk helemaal geen zonlicht krijgen zullen de tomaten ook heel slecht rood worden en kan het toch wel noodzakelijk zijn om hier en daar een blad weg te snijden. Een goede luchtcirculatie in de serre is dan wel aangeraden. De planten mogen zeker niet te lang nat blijven.
De paprika's vind ik er op het eerste zicht toch goed uitzien. Ze zien er heel gezond uit en ze zullen nog wel groeien hoor. Misschien af en toe een beetje meststof geven bij het water en dan zal het wel in orde komen.
De aubergines op de voorgrond zien er wel wat magerder uit maar daar heb ik hier ook altijd problemen mee. Ik heb ze dit jaar buiten op een heel zonnig terras eens geprobeerd maar of ze veel vruchten gaan dragen betwijfel ik.

Groetjes,
Eddy
dinsdag 23 juni 2009 - 11:53
mavuutje

Mavuutje

Hoi Eddy,

Deze foto is van een week of zo geleden.
En de aubergines gaan nu opeens een groeispurt maken inclusief bloemen. Eerst had ik er geen vertrouwen in, maar nu gaat het opeens een stuk beter.
Ik heb ze opgekweekt op zo'n tablet wat warm wordt, dus dat de aarde ook warm wordt.
Dat heb ik in de tuinadvies winkel gekocht en dat is echt een aanrader!
Het is nog steeds niet een enorme aubergine plant, maar ik heb er nu toch wel vertrouwen in dat het wat gaat worden.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

De lichtcirculatie moet ik inderdaad ook in de gaten houden.
Bedankt voor je advies!

Groetjes Marianne
dinsdag 23 juni 2009 - 12:55
annd6

Annd6

Ik zou de takken van de tomaten toch wat snoeien. Het is waar wat Eddy zegt dat je moet oppassen met de wondjes maar als je het doet als het droge lucht is en eventueel een beetje basaltmeel op het wondje doet zal het wel lukken.
Ik zou de takken onder de trossen wegdoen alsook de onderste.
Ik snoei eigenlijk redelijk fel en heb er nog geen spijt van.
Groetjes
Ann
dinsdag 23 juni 2009 - 15:55
an

An

ik heb net ook een hoop bladeren weg gehaald ,voor de licht val
dinsdag 23 juni 2009 - 16:21
Matabish

Matabish

Zodra er genoeg tomaten op staan snoei ik ook grondig hoor!
Dat werd verleden jaar in 'Gardening' bij BBC aangeraden!
Toen heb ik mijn planten zo goed als kaal gesnoeid!
Misschien voorlopig nog een beetje voorzichtig doen...tot de plantjes volwassen zijn.
dinsdag 23 juni 2009 - 19:15
Jorg

Jorg

Matabish, las dat kaal snoeien juist weer niet goed is (moestuin nr 4 mei 2009). Artikel gaat over buitentomaten maar het kopje "belangrijk" lijkt mij altijd op te gaan. Ter informatie/discussie de scan van het artikel (PDF in slechte kwaliteit):
www.veiligheidposters.nl/Moestuin/Moestuin_nr4_09_artikel_buitentomaat.pdf

Marianne, op de website van plantaardig staan een aantal artikelen die stap voor stap de teelt beschrijven van tomaten in de kas. Misschien ook leuk om een keer te bekijken
dinsdag 23 juni 2009 - 21:21
Matabish

Matabish

Jorg,
ik krijg je artikel niet open, spijtig genoeg.
Maar hier hadden we het er verleden jaar ook al over gehad + een filmpje van 'Gardening'
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&page=6&tid=19000

Maar ik denk dat er toch wel een verschil moet zijn in het snoeien van buiten- of binnentomaten, denk ik.
Mijn tomaatjes staan lekker beschut en in tomatenzakken of in potten.
Ik heb helemaal geen moestuin en doe het dus zó.
Verleden jaar is dat heel goed gelukt voor mijn allereerste keer en nu ziet het er allemaal ook weer héél goed uit.

Groetjes,
Matabish.
dinsdag 23 juni 2009 - 21:33
Jorg

Jorg

Heb de foto gezien matabish, staan er mooi bij.

Bij de opgeklikte link even het gedeelte http://forum.tuinadvies.be weghalen. Dit zet het forum er blijkbaar automatisch voor...

Zelf snoei ik de tomatenplanten in de kas bij mijn huis een klein beetje boven de trossen. Dit jaar voor het eerst een moestuin op een volkstuincomplex, maar twijfel nog of ik hier ga snoeien... Hoe meer verschillende informatie hoe lastiger de beslissing wordt. Misschien gewoon een keer een proef doen dan maar...
dinsdag 23 juni 2009 - 21:41
Thanja

Thanja

Ieder heeft zo zijn methode. Ik haal best veel blad weg bij de tomaten en de paprika's. Bij stamtomaten snoei ik de eerste 50-70 cm bij de tomatenplanten snoei ik alles weg. Ik snoei de zijstengels op een cm afstand van de stam: zo heb je geen kans dat je de stam van de tomaat beschadigt.

Bij de paprika haal ik al het blad weg tot de splitsing. Dit doe ik pas als de plant al flink groot is en al een paar bloemknoppen heeft. Het eerste knopje haal ik altijd weg, schijnt beter te zijn voor de plant. Ooit eens ergens gelezen en vervolgens pas ik dat al enkele jaren toe, eigenlijk gewoon uit gewoonte.

Bij de aubergine ben ik wat voorzichtiger. Maar zoals ik al zei: ieder zo zijn gewoontes.

dinsdag 23 juni 2009 - 22:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon