Nog een vraagje...nu over paprikaplanten.
Mijn paprika's vertakken en bij elke vertakking hou ik een stengel aan. De ander snoei ik op twee bladeren. Ook haal ik (nog) steeds de vruchtjes/bloemetjes eruit.
Maar wanneer is het moment om de vruchten / bloemen te laten groeien zodat het paprika's kunnen worden?? Na hoeveel vertakkingen? En hoeveel kun je per plant ongeveer gelijktijdig laten groeien (zodat ze voldoende groot kunnen worden)
Benieuwd naar jullie reactie. Hoop dat ik mijn vraag duidelijk genoeg gesteld heb.
Gr
Anja
Beste Anja
Guy verwittigde mij over dit onderwerp in het forum. De snoei van paprika is niet eenvoudig en is niet altijd aanbevolen, maar kan in veel situaties tot betere resultaten leiden. Wat ook zo in de Groente en Fruit Encylopedie, vanaf 2de druk, vermeld staat.
Los van de bemerkingen van andere tuinliefhebbers hier, die dan ook het snoeien aangaan, probeer ik alvast twee antwoordjes te geven op jouw concrete vragen. In de veronderstelling dat het om grootvruchtige, geblokte paprika's gaat.
Hoeveel bloempjes weghalen?
Je haalt in totaal maximaal vijf bloempjes weg, dit zijn de eerste vijf die je ziet bloeien. Het gaat dus niet over hoeveel vertakkingen, maar gewoon de eerste vijf.
Dit zal dan later beloond worden met een plant die meer energie heeft doordat ze meer bladeren heeft en uiteindelijk meer vruchten draagt, weliswaar ietwat later dan wie geen bloempjes wegneemt, maar wel meer vruchten.
Hoeveel vruchten gelijktijdig laten groeien?
Je laat vanaf dan alle vruchten uitgroeien, de plant zal zichzelf regelen. Op een bepaald moment houdt de plant op met krachtige groei en stopt alle energie in de vruchten. De plant laat dan ook soms bloempjes vallen.
Ben je vroeg en kan je tijdig oogsten, dan zal de plant een hergroei krijgen en nieuwe vruchten maken. Ook het oogsten van groene paprika's kan de groei van nieuwe vruchten stimuleren.
De snoei van paprikaplant bestaat erin de zijscheuten wat in te toppen op twee bladeren minimaal. Nooit zoals bij tomaten, de zijscheuten wegnemen.
Dit is wat gedaan wordt bij de professionele teelt van geblokte paprika. Maar ik probeer daar later nog op terug te komen, want het onderwerp hier gaf mij wel inspiratie voor een (discussie)artikeltje op www.plantaardig.com/groenteninfo, één dezer dagen...
mvg
Luc Dedeene