menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hagel

Ga naar meest recente reactie

nanette

Nanette

Het heeft hier gistermiddag heel hard gehageld en de in de groententuin zijn er enkele toppen uit de tomatenplanten en enkele toppen uit de paprikaplanten.

Wat kan ik nu het beste doen, zorgen voor nieuwe planten of hersteld zich dit nog.
Het was wel balen hoor
Groet nanette
dinsdag 20 juni 2006 - 18:16
andre

Andre

Met wat geluk herstelt zich dat. Is het niet mogelijk om je planten te beschermen met bijvoorbeeld enkele palen en daarboven wat zware plastiek of een pvc plaat die voor weinig geld te koop is.

Groetjes andre
dinsdag 20 juni 2006 - 19:05
Nigella

Nigella

waarschijnlijk kan je plant verder uitgroeien door een okselscheut die je anders moet dieven van tomaten, nu als basis te laten doorgroeien. Dat heb ik eens gehad toen ik per ongeluk de top afgekraakt had.
dinsdag 20 juni 2006 - 19:40
Tomateboer

Tomateboer

Hoy,
Rita(lacegarden)heeft dat verleden jaar meegemaakt.
Grote hagel en dergelijke
Zij had toen ook afgeknakte tomatenplanten .
Misschien zal ze u beter uitleg kunnen geven hoe dat is afgelopen.
Wat je dan wel best doet als ze buiten staan::
Zeker besproeien tegen de tomatenplaag,want als die wonden zijn een bron van schimmels en dergelijke
grt
dinsdag 20 juni 2006 - 20:41
lacegarden

Lacegarden

het allereerste wat je moet doen is : spuiten met een preventiefmiddel om via de wonden geen ziektes binnen te halen, trek je van de rest nog niets aan, maar "loop " naar een goed tuincentrum, leg alles uit en koop een goede bescherming voor uw tomatenplanten. Er zijn er zeer veel, maar ik zou het nu niet met bordelaise pap doen.

dan begin je met de opruiming

een tomatenplant is zeer sterk

die gaat zich zelf herstellen

laat maar doen, die komt wel weer goed, weliswaar met retard.

als je nu zou hebben dat de plant afgeknakt is, wel zet die in een pot met aarde en die gaat na een dag of 10 wel weer wortelschieten (niet in de zon zetten , en liefst met een plastiek zakje over de pot, dat is als een mini serre)

als dan de nieuwe wortels uit de pot komen(onderaan) dan is die plant weer stevig genoeg om terug in de grond geplant te worden.

uw spuitbeurt moet je wel herhalen binnen 10 dagen (toch een keer of drie) maar vraag een middel dat waterbestendig is en kijk ook hoe lang het duurt vooraleer je de vruchten moogt consumeren

ik denk dat dit nu nog wel niet het geval zal zijn gelet op het tijdstip.
en zoiets maken we ieder jaar wel ergens mee hoor, ik had vorig jaar alles kapot, alle serres, het dak van het huis, de veluxen , de auto, gelukkig heeft de verzekering goed gewerkt
dinsdag 20 juni 2006 - 21:26
nanette

Nanette

Dank voor alle tips en ga zeker spuiten voor de ziektes. Er hangen al enkele tomaten aan maar die zijn nog niet rood dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Gelukkig stond de auto in de garage, geen schade. Maar wel heel veel schade aan het lamellendek van het zwembad en dat zou niet verzekerd zijn.
groet Nanette
woensdag 21 juni 2006 - 07:49
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).