Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Voor de groententuin gebruik ik een jaar oude paardenmest op vlas en compost van de eigen berg. De mest ligt al lekker op de groententuin en is afgedekt met zwart plastic. In de lente plastic eraf en het restant licht onderwerken en dan kan het feest weer beginnen
De rozen krijgen ook paardenmest en de rest van de borders genieten van al het blad dat van de bomen is gevallen en krijgen af en toe wat compost en het afval uit de hakselaar......
Als basisbemesting gebruik ik paardenmest die bij voorkeur stro-rijk is. Ligt nu al een tijdje op het land en het eerste gedeelte van de tuin twee weken geleden onder gespit. Wordt op ons complex gratis bezorgt door de maneges .
Ik kan me vergissen Marjoleine maar ik heb de indruk dat Jefkebert het als nieuw forumlid goed bedoelt. Laat ik het zo zeggen ... niet iedereen beheerst de kunst om in vragen en antwoorden , zonder veel misverstanden , uit te drukken wat hij precies bedoelt.
Nog even een antwoord op de vraag van Jefkebert over de mest . Zelf gebruik ik naast veel eigen compost ( compost is eigenlijk niet echt een bemesting ) gewoon kunstmest . Tot een aantal jaren geleden was dat hoofdzakelijk nog stalmest maar omdat ik daar steeds moeilijker aan kan komen ben ik noodgedwongen vrijwel geheel op kunstmest over gegaan. Je mag van kunstmest vinden wat je wilt , mits de grond een hoog humuspercentage heeft zorgt kunstmest voor resultaten die niet onder doen als met stalmest.
Ik kan zoveel als ik wil hier om de hoek ( en als ik zou willen op meerdere plaatsen ) graag en gratis af halen........ en ik geef de paardenman nog een flesje wijn toe....
Wel ik heb kippen en af en toe gooi ik de mest met hooi, stro of zaagsel op de groentetuin.
Maar ik kan geitemest of paardemest gratis krijgen. Wat is beter? Het is allebei met stro.
De tip met zwarte plastic van Mandy is wel een goeie en zal ik ook doen.
Gek ,,, ik gooi de restanten uit mijn kippenhok, zoals mest,stro en zaagsel nooit op mijn groententuin... waarom? weetk ik eigenlijk niet.........moet toch wel kunnen. gaat bij mij de vuilbak in...
Het zwarte plastic helpt,volgens mij, tegen nieuw onkruid + tegen het uitspoelen van de goede meststoffen........