menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beestjes in prei.

Ga naar meest recente reactie

Boerke

Boerke

Wie zei hier ergens dat de winter beestjes kapot maakt.
In onze prei zitten kleine beestjes die vanaf het blad gangen maken met de vezels mee. Spijtig dat ik er geen beeld van heb. Het lijkt mij een heel klein kevertje.
't Is de eerste maal dat we dit voor hebben. Ook toeval dat de plantprei gekocht is op de markt. Zouden ze van daar al meegekomen zijn?? Normaal zaai ik zelf mijn prei om uit te planten maar omdat door de droogte er niks van terecht gekomen was had ik er maar gekocht.
De gangen worden rood maar dat is normaal. Waar de prei beschadigd wordt dat wordt rood. Dat heb je bij witloof ook.
Op de foto zie je enkele gangen.

Groenten

dinsdag 14 december 2010 - 12:09
FransNL

FransNL

Het lijkt mij om een aantasting van de preimineervlieg te gaan. Deze kent twee generaties per jaar en de eerste generatie kan inderdaad al als eitjes of larven in de planten gezeten hebben toen je die op de markt kocht. De tweede generatie veroorzaakt later als larven de uiteindelijke schade zoals je die op jouw foto ziet. Larven zul je nu niet meer aantreffen omdat ze zich al verpopt hebben. Kijk de prei eens na of je popjes vindt. Popjes van de preimineervlieg zien er op het eerste gezicht uit als hele kleine roodbruine 'korreltjes'. Zie de foto hier beneden.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 14 december 2010 - 13:36
hugo
dinsdag 14 december 2010 - 13:56
Boerke

Boerke

FransNL, dat zijn ze. Die zaten erin.
Bedankt al voor de informatie.
woensdag 15 december 2010 - 11:41
koenie4

Koenie4

al eens met een bestrijdingsmiddel geprobeerd? We hadden vroeger ook last van bladaantasting en hebben toen dit geprobeerd, met effectief resultaat:

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=2792
dinsdag 21 december 2010 - 11:31
FransNL

FransNL

Het spul dat je via jouw link kunt zien is meer bedoeld voor de bestrijding van schimmelaantastingen koenie4 . Bovendien is de preimineervlieg door particulieren nagenoeg niet chemisch te bestrijden omdat het beestje gedurende enkele maanden actief blijft . Je kunt wel spuiten maar enkele dagen later kunnen vliegjes alweer een nieuwe lading eitjes afgezet hebben. Ik heb al jaren last van deze beestjes en de enige afdoende remedie is anti-insectengaas gebruiken. Dat is ook nog eens een veel 'gezondere' oplossing dan al die giftroep.

Dat commerciële telers er geen problemen mee hebben komt omdat die toch al zo vaak en regelmatig tegen allerlei aantastingen spuiten dat deze beestjes dan ook automatisch 'meegenomen' worden.
dinsdag 21 december 2010 - 15:50
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).