Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ben een 25 jarige man die vorig jaar een huisje gekocht heeft in Haspengouw
Ik heb een vrij grote tuin, en zou er groenten in willen telen, zoals ik hier al vaker heb gelezen, u werk zien beloont worden, smaak, ......
Ik heb ook al enkele boeken en sites geraadpleegd, maar blijf nog steeds op mijn honger zitten.
Nu had ik graag enkele menigen gehoord van echte kenners.
Hoe begin ik aan een moestuin van plannen welke groenten, hoe de grond voorbereiden (kalk-mest --> welke soort)
Hopelijk krijg ik veel reacties, en hebben veel nieuwe tuinders die niet goed weten hoe eraan te beginnen de goesting gekregen om ook groentente telen
Alvast bedankt en kijk uit naar de reacties
(--> er zullen ook bij tijd foto's komen met de veranderingen)
alvast welkom op ons forum, hopelijk krijg je veel goeie en bruikbare informatie.
Jullie zitten daar wel op zware leemgrond en die maakt het tuinieren er niet makkelijk op. De beste leerschool is uiteraard iemand in de buurt die al een goede moestuin heeft, mogelijk kan je ook bij de volkstuin gaan, vb in Hoepertingen of Borgloon, daar kan je wel wat van opsteken.
Mest is uiteraard een heel goeie zaak in die zware grond, dit zal hem iets verlichten en ook luchtiger maken, zonder mest blijft het een echte plekboel als het wat nat is en steenharde grond als het droog is.
Bij mijn dochter in Nieuwerkerken heb ik dadelijk een kamion compost(intercompost) laten inwerken en daar ben ik nu heel gelukkig mee, het is en blijft leem doch is nu wel goed te bewerken en zij heeft al mooie groenten geoogst.
Voor verdere info kan je best nog wat lezen op het forum maar zeker ook in je buurt navragen welke groenten het goed en helemaal niet doen.
Zoals Danny hierboven al aangaf is de grond belangrijk voor het opstarten van een goede moestuin,die dan ook enkele jaren moet blijven liggen op de plaats waar je hem graag wil inplanten in het geheel van de tuin. Daarbij spelen de wind en de stand van de zon een belangrijke plaats.
Alvorens verder te gaan, stel ik voor dat u eerst contact opneemt met het Bodemkundig instuut te Heverlee onder telefoonnummer 016/31.09.22 zodat u in eerste instantie de volledige voedseltoestand van uw tuin kent.Ik ben bereid om samen met u het advies van het instuut te evenariseren en toe te lichten.
Als we op deze manier te werk gaan kunnen we stap voor stap uw moestuin aanleggen,volgens de basisch regels.Daarna bespreken we de inplanting aan de hand van het vruchtafwisseling systeem.
U mag mij mailen op [email protected]
Nu ik heb al een Ph meting gedaan en zit tussen de 6,5 en de 7 --> naar de info die ik heb gevonden helemaal niet slecht zou zijn.
het betreft een stuk van 15m op 5m,op dit moment staat er gewoon gras op. Ik had gedacht 4 delen te maken van elk 1,5 op 1,5 met ertussen een paadje te voorzien zodat ik overal goed tussen kan om het perceel onkruid vrij te maken en te houen. De rest van de oppervlakte zou ik dan willen gebruiken om een klein schuurtje, compostbak (zelf gemaakt) en fruit + aardappelen. We zijn maar met 2 dus moet ruimschoots voldoende zijn.
De eeste vragen die ik dan heb:
- het omspitten van het perceel (hier vind ik nogal tegenstrijdigheden)
voor de winter ? , na de winter ? (ik dacht zelf) maart. Ik kan ook aan gedroogd paardenmest geraken, mag ik deze dan ineens onderwerken of niet?
- dan kom ik met de keuze van groenten: zijn er groenten die je zeker niet naast elkaar mag zetten, of zijn er juist die jewel naast elkaar zet.
- Ik zou ook willen zaaien (lijkt me nog echter dan gewoon plantjes kopen en planten) zijn er hier ook speciale vereisten ?
ik heb een pestpotje, en turfpotjes aangeschaft, is dit voldoende of zijn er betere alternatieven.
Hier een tip .
Waneer de vorst uit de grond is maakt uw een kip van twee spaden diep
Daarin de grasmat onderste boven inlegd daarna weer twee spaden grond
er overeen spit.
Dit herhaald uw tot alles omgespit is.
Het perceel in vier of vijf delen
een aardappel stuk een kolen stuk een peulvruchten een knol gewas
en bladgroenten
Dit ieder jaar doorschuiven dat noemen ze wissel teelt.