menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vreemde porei

Ga naar meest recente reactie

Rudi

Rudi

Hallo,

Er is iets vreemd aan de hand met de porei. Hij wordt slap en valt om.
Ik kweek al twintig jaar porei maar dit is me nog nooit overkomen. De wortels zijn niet afgegeten. Een woelrat kan het dus niet zijn! Er zijn ook geen sporen van insecten.

Wie weet raad?

Mvg
Rudi
maandag 1 januari 2007 - 09:43
andre

Andre

Goede morgen Rudi en mijn beste wensen

Wat u prei betreft: volgens ik lees zie je geen insecten dan moet het wel een schimmelziekte zijn bekijk eens de bladeren of je daar niets aan ziet, zoniet moet het wel woelmuizen of andere ongedierte zijn. Laat het maar eens weten

andre
maandag 1 januari 2007 - 11:15
Rudi

Tekst aangepast

Rudi

Niks van dit alles vrees ik.
Zou het zomerporei kunnen zijn ipv winterprei?

Rudi
zaterdag 6 januari 2007 - 15:32
andre

Andre

Ja Rudi
Dit kan wel maar het is eigenaardig Heb je het plantgoed zelg gezaaid of aangekocht?

andre
zaterdag 6 januari 2007 - 15:52
Rudi

Rudi

André,

Zaai het altijd zelf. Winter Luikse reuzen! Maar vorig jaar heb ik eens zaad gekocht van het Garden Center Brico , merk Park. De overige jaren telkens van Aveve.

Rudi
zaterdag 6 januari 2007 - 16:11
andre

Andre

Ja rudi ik denk dat daar de fout zit volgens mij is park zomerprei. Dus terug winter luikse reuzen zaaien

andre goed weekeind
zaterdag 6 januari 2007 - 16:28
Rudi

Rudi

André,

zal dit jaar ergens anders moeten zoeken.
ik heb het zekere voor her onzekere genomen en al een deek in de vriezer gestoken

Mvg
rudi
maandag 8 januari 2007 - 10:54
Jo1

Jo1

Rudi,
Wanneer heb je de prei gezaaid en geplant?
Wanneer je de omgevallen exemplaren bekijkt, zijn ze dan bruin aan de wortelplaat?
Zijn de harten nog OK, of zijn ze wat slijmerig?
donderdag 11 januari 2007 - 22:17
Rudi

Rudi

nee, helemaal niets eigenaardigs te vinden, daarom denk ik ook dat het zomerprei is.

Rudi
zaterdag 13 januari 2007 - 17:22
compostmeester

Compostmeester

Hallo Rudi,

Het kan misschien ook te maken hebben met de extreme droogte en het wisselvallige weer dat we vorig jaar gekend hebben,prei houd daar immers niet van. Wat mijn vraag hierbij nog was:Naast welke groenten heb jij die prei geplant,en stond er op het bed de vorige teelt een soort groente uit dezelfde familie?Dit kan ook een rol spelen,sommige groenten laten immers sporen na,(zelf ondervonden!!)en kunnen elkander niet uitstaan,als je de teelt die er op volgt een lid van die familie zet kan je dit ook voor hebben .Misschien teelt je jaar na jaar prei op hetzelfde bed,ook dit kan moeilijkheden in de hand werken?Probeer deze prei jaar na jaar ergens anders te planten en probeer eens met een groenbemester tussen je planten te zaaien,dit voorkomt dat de grond bij extreme temperaturen uitdroogt. Witte klaver is het beste en bovendien is het goedkoop en verrijkt het de grond nog met stikstof,dus bijmesten hoeft niet meer. Dit deed ik elk jaar en hoefde geen onkruid meer te wieden en niet meer te gieten,dus werk gespaard. Hoe deed ik dat?
1 e grond tussen de rijen zoveel mogelijk onkruid vrij maken
2:Prei bijmesten (indien nodig)
3:Aanaarden
4: voor,achter en tussen de rijen een rij witte klaver zaaien (dun),en klaar is kees.
Ik hoop je hiermee wat tips mee gegeven te hebben,probeer ze eens uit zouw ik zeggen en laat mij iets weten.

Groetjes,
de compostmeester.
donderdag 18 januari 2007 - 17:05
andre

Andre

Ja compostmeester dit klopt maar toch opgelet je mag ze slechts om de zes jaar op dezelfde grond inzaaien en dit om schimmelinfekties te vermijden.

andre
donderdag 18 januari 2007 - 17:16
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

Van vreemde prei gesproken. Na twintig jaar heb ik,voor de eerste keer, het volgende voor. Wij kunnen onze prei gewoon uittrekken en wat zien wij. De wortels en een deel van het wit zijn gewoon weg. Net afgebeten. Als ik voorzichtig de grond weg doe zie ik geen spoor van muize-of rattegaten. Ik heb zelfs al met een zaklamp in het plantgat gekeken en zie niks abnormaals. Wormen zijn er ook niet te bespeuren. Onze prei zaai ik steeds zelf: Winterprei: Ook Luikse reuzen van aveve.
zaterdag 3 februari 2007 - 18:15
compostmeester

Compostmeester

Tja boerke,

De geheimen van de natuur zijn niet te doorgronden,vaak weet niemand hoe dit komt,zelfs de geleerde proffessors weten het vaak nog niet,maar in elk geval is het plezierig iets te kweken wat een ander niet heeft.
zondag 11 februari 2007 - 16:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon