Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Heb artichokken in de tuin staan en dit jaar voor het eerst van kunnen eten.
Maar nu staan de overige artichokken in bloei.
Ook mooi om te zien.
Maar nu mijn 1e vraag..... Kan ik deze nog eten?
en mijn 2e vraag...... Komen de artichokken volgend jaar nu terug want aan de voet zie ik geen nieuw blad meer.
Van eenjarigen planten die in het vroege voorjaar gezaaid werden kan je oogsten in september of oktober; van de later gezaaide niet. Van eenjarige stekken kan je dan weer wel hetzelfde jaar nog oogsten. Twee - en driejarige planten geven hun oogst soms al vanaf juli, meestal in augustus of september.
Eerst knip je het centrale bloemhoofd af en later de kleinere zijknoppen. De bloemhoofdjes moeten nog goed gesloten en groen zijn, maar wel zo groot mogelijk. Te laat geoogste artisjokken hebben taaie schutblaadjes. Na de oogst snij je de bloeistengel tot tegen de grond weg. Artisjokken eet je zo vers mogelijk
Artisjokken vind ik architectonisch gezien één van de mooiste planten, ze zijn dan bovendien ook
nog heel lekker.
Wat een pracht als ze bloeien en wat een gastheer of - vrouw voor bijen en hommels !
Heb vandaag nog een prachtige distel gezien met dezelfde bezoekers.
( Bij mij stierven de planten vroeger wel af na de bloei. )
Vergeet nog te zeggen dat ik kardoen al even mooi vind , maar daarvan eet je wel de stengels.
In februari zag ik ze in Marokko veel te koop aangeboden worden , langs de weg, net als groene
asperges .
De artichokken staan nu 3 jaar en elke winter dek ik deze planten af met dennentakken en folie en elk jaar komen ze gezellig terug.
Maar nu ik zoveel bloemen heb, weet ik het niet hoor.
Kun je de bloemknoppen trouwens drogen??????
Groet Nanette