menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Artichokken

Ga naar meest recente reactie

nanette

Nanette

Heb artichokken in de tuin staan en dit jaar voor het eerst van kunnen eten.
Maar nu staan de overige artichokken in bloei.
Ook mooi om te zien.
Maar nu mijn 1e vraag..... Kan ik deze nog eten?
en mijn 2e vraag...... Komen de artichokken volgend jaar nu terug want aan de voet zie ik geen nieuw blad meer.

Groet Nanette
woensdag 12 juli 2006 - 10:09
andre

Andre

nanette.

Van eenjarigen planten die in het vroege voorjaar gezaaid werden kan je oogsten in september of oktober; van de later gezaaide niet. Van eenjarige stekken kan je dan weer wel hetzelfde jaar nog oogsten. Twee - en driejarige planten geven hun oogst soms al vanaf juli, meestal in augustus of september.
Eerst knip je het centrale bloemhoofd af en later de kleinere zijknoppen. De bloemhoofdjes moeten nog goed gesloten en groen zijn, maar wel zo groot mogelijk. Te laat geoogste artisjokken hebben taaie schutblaadjes. Na de oogst snij je de bloeistengel tot tegen de grond weg. Artisjokken eet je zo vers mogelijk

andre
woensdag 12 juli 2006 - 10:51
florentina

Florentina


Artisjokken vind ik architectonisch gezien één van de mooiste planten, ze zijn dan bovendien ook
nog heel lekker.

Wat een pracht als ze bloeien en wat een gastheer of - vrouw voor bijen en hommels !

Heb vandaag nog een prachtige distel gezien met dezelfde bezoekers.

( Bij mij stierven de planten vroeger wel af na de bloei. )

Vergeet nog te zeggen dat ik kardoen al even mooi vind , maar daarvan eet je wel de stengels.
In februari zag ik ze in Marokko veel te koop aangeboden worden , langs de weg, net als groene
asperges .

florentina
woensdag 12 juli 2006 - 19:59
nanette

Nanette

De artichokken staan nu 3 jaar en elke winter dek ik deze planten af met dennentakken en folie en elk jaar komen ze gezellig terug.
Maar nu ik zoveel bloemen heb, weet ik het niet hoor.
Kun je de bloemknoppen trouwens drogen??????
Groet Nanette
donderdag 13 juli 2006 - 15:28
florentina

Florentina


Ik dacht dat zo'n plant maar 2 jaar zou meegaan, afhankelijk van de zaaitijd.

Ik heb in het verleden wel artisjokken gedroogd en ik heb ze met Kerstmis ook al in 't goud
gespoten.
donderdag 13 juli 2006 - 17:38
nanette

Nanette

Leuk idee!
Is met een proberen de rest nog maar even in de tuin laten staan.
vrijdag 14 juli 2006 - 08:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon