Tweede, ik heb ook een aantal tomatenplanten in de volle grond staan. Ongeveer 1,5m hoog en 3 a 4 trossen per plant. Van 1 plant gaan echter de bladeren krullen en ze lijken droog te zijn. Ze krijgen echter voldoende water. Ook groeit de plant niet meer. De andere planten die er naast staan hebben nergens last van. Wat kan dit zijn?
Beste Robert,
uit het veld, en dit bij liefhebbers, heb ik al heel wat signalen ontvangen van viruszieke planten bij tomaten. Het is dit jaar echt opvallend hoeveel vragen ik daarover al gekregen heb.
Hieronder wat tekst die ik geknipt heb uit verschillende antwoorden daarover.
Virussen kunnen in het zaad vervat zijn, of kunnen overgebracht door bladluizen (dit jaar veel bladluizen) of witte vlieg.
Virussen kunnen van plant naar plant gaan soms via zuigende insecten, maar soms ook door de handen of het mes bij de gewaswerkzaamheden.
Het risico op overdracht is kleiner als u de planten apart verzorgt en oogst. Dus niet rechtstreeks met de handen of mes naar een gezonde plant gaan.
Natuurlijk kan ik u niet garanderen dat er geen overdracht zal gebeuren. Verwacht helaas geen genezing.
Verder is er geen gevaar voor overzetting via de grond of dergelijke naar het volgende jaar.
Daar het bij jou maar om één plant gaat zou je die eigenlijk beter wegdoen. Waarschijnlijk zijn de vruchten ook niet goed?
De symptomen van virussen zijn heel verschillend : verkleuringen, vervormingen, verdroging, kortom als de plant er helemaal anders uitziet dan de rest, dan is het waarschijnlijk een virus.
Het is ook kenmerkend dat hier een daar een plant of maar één plant aangetast is.