menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog groenten na tomaten ziekte

May

May

Mijn buiten tomate planten zijn allemaal zwart geworden , ga ze deze avond uittrekken.
(doet mij pijn)
Mijn vraag is: mag ik nog andere groenten planten of zaaien op die vrijgemaakt plekje?

Groetjes
May
dinsdag 10 juli 2007 - 15:31
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Hallo May,

Bij mij komen in het vruchtwisselingsschema na de vruchtgewassen (waartoe ook de tomaten van jou behoren) normaalgezien aardbeien.
Als je dat wenst te doen dan is het nu het goeie moment om er te planten.
Je zal wel pas volgend seizoen aardbeien kunnen oogsten hé, de bedoeling is dat de plantjes zich nog dit jaar stevig kunnen inwortelen maar vruchten gaan er niet meer aan te pas komen dit jaar.

Een andere mogelijkheid, als je toch nog graag iets hebt dat dit jaar "opbrengt", dan zou ik wat slasoorten nemen.
Die gaan vrij vlug groeien deze tijd van het jaar.
Misschien wel aan te raden om wat bij te bemesten vermits je tomaten wellicht met de meeste voedingsstoffen gaan lopen zijn.
Gedroogde koe- en of kippenmestkorrels zijn daar prima voor.

Of een derde mogelijkheid, herfstbroccoli of savooi.
Misschien zijn er nog forumlezers met andere suggesties.

Groetjes en succes !
Gert
dinsdag 10 juli 2007 - 16:05
May

May

Hoi Helianthus,

You are great! Je heb alle mijn vraag beantwoord en nog meer. Ik neem zeker je 2rd advies en sla soorten gaan zaaien ( sla en koriande, ik be gek op koriande ).

Hier op dit site krijg ik altijd een (praktische) oplossing voor mijn vraag of probleem, voor een amateur als ik is het hier een waarde bron om dingen bij te leren en mijn tuin vraag te stellen, zaden te ruilen en nog meer. Wat een fijne gevoel.

Bedaaaaankt en groetjes,
May
woensdag 11 juli 2007 - 19:53
Helianthus

Helianthus

Hoi May,

Wat een toffe en enthousiaste reactie !
Nu zo "great" voel ik mezelf niet hoor.
Ik ben ook maar een gewone jongen die gepassioneerd is door tuinieren en alles wat er mee samenhangt en misschien heb ik een beetje meer ervaring dan jij maar dat komt dan ook maar enkel en alleen door net als jij vragen te stellen en oplossingen te zoeken.
Tuinieren is en blijft werken met de natuur en onophoudelijk willen (bij)leren.
Precies dat eindeloze maakt het zo boeiend.
Een tuin is nooit "af".
Men weet nooit "genoeg".
En vooral (vind ik toch), je kan van IEDEREEN iets leren !
Elkaar helpen met raad en ervaring uit te wisselen, zaadjes wisselen of weggeven, bij elkaar gaan kijken tijdens opentuindagen of gewoon zomaar eens op bezoek komen... 't zijn die dingen die onze hobby uniek maken.
Nog veel tuinplezier en nogmaals bedankt voor je leuke reactie op m'n antwoord !

Groetjes, Gert
woensdag 11 juli 2007 - 21:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon