menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Absinth

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Ik heb al jaren een mooie decoratieve struik absinth,maar waarvoor wordt deze eigenlijk gebruikt?
Weet iemand hier meer over? [afbeelding verwijderd niet-https][/img]
zaterdag 5 augustus 2006 - 19:37
lisa

Tekst aangepast

Lisa

victor, absint-alsem -werd vroeger ook als algemeen geneesmiddel gezien ,al de oude egytenaren]gebruikten de plant bij maagziekten en als wormdrijvend middel en de galliers gebruikten de plant tegen verschillende ziektes en droegen de plant om de lendenen de manen om reumatiek te bestrijden
men gebruikt ge bladeren en de bloeiende toppen absint -alsem bevordert de ettlust en de spijsvertering -de plant wordt ook gegeven tegen bloedarmoede.
inwendig kan het gebruikt worden =als aftreksel als poeder wordt het vooral gebruikt tegen wormen oppassen met het gebruik van absint het veroorzaakt nervoese stoornissen
grts,lisa
zondag 6 augustus 2006 - 00:31
Rosita

Rosita

In Frankrijk werd het kruid vroeger gebruikt om een aperitief/likeur van te maken nl. Absinthe. Deze werd in 1915 bij wet verborden, maar wordt nu sedert kort weer toegelaten. Wanneer de absinthe verboden werd is men overgegaan naar het maken van Ricard en Pernod die wij nu kennen. De absinthe was eigenlijk verslavend als je er teveel van dronk. Het taste inderdaad het zenuwstelsel aan. Het is vooral het thujon die hiervoor zorgt. Het verhaal doet wel de ronde dat Vincent Van Gogh en Toulouse Lautrec verschillende schilderijen geschilderd hebben onder invloed van absinthe.

Rosita
zondag 6 augustus 2006 - 11:34
Victor44

Victor44

Dank jullie wel voor de deskundige uitleg.
Lisa,heb je mijn foto al bekeken onder topic Oregano? Is dit marjolijn of dus ook oregano? De plant zaait zich hier enorm uit,overal tref je die paars bloeiende struikjes aan.
zondag 6 augustus 2006 - 13:37
wolvenkind

Wolvenkind

Ik wil wel es een foto-tek plaatsen met uitleg hoe je absinth moet maken. Naast alcohol bevat absinth ook thujone wat de dronk wat leuker maakt. Thujone haal je uit alsem, maar evengoed uit salie. De absinth die wordt verkocht in Belgie bevat een heel laag gehalte. Voorzichtigheid is geboden omdat een hoog gehalte thujone dodelijk is. Net zoals een hoog gehalte thujone dodelijk is.

Hier een stukje dat ik es geschreven heb paar jaar terug toen ik nog een jonkie was.


Alsem (artemesia absinthum) PDF Print E-mail
Written by Wolvenkind
Sunday, 07 August 2005

Taxonomische indeling
Rijk: Plantae (Planten)
Stam: Magnoliophyta (Bedektzadigen)
Klasse: Magnoliopsida (Tweezaadlobbigen)
Orde: Asterales
Familie: Asteraceae (Composietenfamilie)
Geslacht: Artemisia (Alsem)

Botanie en algemene info

Vaste, tot 1 ½ meter hoge halfstruik met veerdelige bladeren, door dichte beharing, zilvergrijs. Rijkvertakte pluim met tot 4 mm. brede bloemhoofdjes in de vorm van een halve bol. De plant groeit bij voorkeur in warme gebieden bij de zee, maar wordt ook veel gevonden op oevers, in woestenijen en langs de weg. De bloeiende plant wordt verzameld wanneer deze begint te bloeien, in mei en juni en wordt in de open lucht gedroogd.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Foto gemaakt door Wolvenkind

De botanische naam van de plant is afgeleid van de Griekse god van geboorte, Artemis. Het kruid werd door de oude Grieken en Romeinen gebruikt om een regelmatige menstruatie op te wekken en bij geheime gezangen om geesten van de overledenen en demonen uit de onderwereld aan te roepen. In het voorchristelijke Europa werd absinth/alsem gebruikt om lijken te verbranden en later om Christelijke lijkbaren te versieren. Ook werd het kruid op graven geplant, vandaar de symbolische connotatie met melancholie.

Absinthalsem stimuleert de eetlust en wordt gebruikt als kruiding van geroosterde gans en andere vetgerechten. Het kruid wordt in Turkije dikwijls gebruikt om het vlees te kruiden. Het is effectief bij de behandeling van een slechte spijsvertering, winderigheid en andere maagklachten en werkt goed bij het verdrijven van wormen. Vandaar ook de bijnaam “wormwood”. Ook stimuleert het galafscheidingen en verzacht het ontsteking van de galblaas. Als tonicum is het een belangrijk ingrediënt van lenteremedies bij het reinigen van het maagdarmkanaal en het hart- en vaatstelsel.

Botanical care

Alsem is een meerjarige plant die je heel makkelijk kan opkweken. Je vult een bakje met vochtige stekaarde (niet te nat!!) en bestrooit het oppervlak met wat zaadjes (deze zijn heel fijn). Je drukt de zaadjes zachtjes aan en sprayt even wat water boven het oppervlak. Nadien span je een stukje doorzichtig plastic folie over het oppervlak. Plaats dit bakje in een zonnige plaats aan het raam. Na enkele dagen zal je de zaadjes zien ontspruiten en prik je enkele gaatjes in het folie. Nog enkele dagen later kan je het folie verwijderen en de zaailingen kunnen er een aantal weken vertoeven. Wanneer de zaailingen stevig genoeg zijn, kan je ze naar buiten verpotten. Uit eigen ervaring heb ik gemerkt, dat de plaats niet zoveel uitmaakt. Na twee jaar heb je een enorme struik met houterige stammen. Je kan je struik bij snoeien. De bosjes takken/blad bind je met touw samen en hang je op aan een balk van een afdak of dergelijke. Zorg dat er genoeg wind aan kan, maar niet TE veel wind natuurlijk. Zorg ook dat de bosjes niet nat kunnen worden. Laat dit alles gedurende enkele weken tot enkele maanden drogen.

Actieve stoffen

Bitterstoffen, etherische olie, Thujone, Absinthine, Anabsinthine.

Gebruik

Alsem kan worden gerookt, in alcohol worden vermengd of er wordt thee van gezet. De thee wordt gemaakt door een eetlepel van het kruid in een kop water te koken en 10 minuten te laten trekken. Neem twee of drie keer per dag een kop warme thee na de maaltijd. Absinthalsem mag niet worden genuttigd door zwangere vrouwen. Overmatige consumptie of langdurig gebruik leidt tot ontsteking van de nieren, nervositeit, spierkrampen, hoofdpijn, duizeligheid en wazig zien.

Absinthalsem is een krachtig stimulerend, antiseptisch en koortsverlagend middel, dat is gebruikt bij de behandeling van blaasontsteking, nerveuze dyspepsie, constipatie, geelzucht en waterzucht. Als kompres of smeersel wordt het op kneuzingen, verstuikingen, plaatselijke irritaties en gewrichten met artritis of reuma aangebracht.

Achtergrond info

In 1792 werd absint, gemaakt van onder andere alsem, uitgevonden door een Franse dokter. Het was bedoeld als geneesmiddel, maar werd een volksdrank. Veel kunstenaars zoals Rimbaud, Verlaine en Van Gogh, hebben zich in hun werk laten beïnvloeden door absint. Eerst had de drank de bijnaam 'de groene fee'. Later kreeg het benamingen als 'de pest' en 'de koningin der vergiften'. In 1915 werd de productie van absint in een aantal Europese landen verboden, want men verdacht het brouwsel ervan mensen tot waanzin te drijven. Zelfs bij het drinken in grote hoeveelheden, wat niet aan te raden is, kan men enkel rekenen op een stevige dronkenschap, en is het vooral het hoge alcoholpercentage (tot 75%) dat schadelijk kan zijn.

Gebruik

Recentelijk mag het weer in de meeste Europese landen (waaronder nu ook Nederland) verkocht worden. Om absint te maken laat je 40 gram alsem 1 tot 2 weken in een halve liter sterke drank (bv. Pernod) trekken. Na het gezeefd te hebben is deze krachtige drank klaar voor gebruik. Probeer eerst een klein glaasje om het effect goed te kunnen doseren. Zie ook de waarschuwingen.

Proza

Jij brengt mij vergetelheid in de agonie.
Door mijn rode lippen in zatheid te drenken.
Meer dan één reus wordt in jouw greep een kind.
Gegroet! Zuster des doods! Breng ons absint,
Laat haar in stromen schenken.'

'Wat mij betreft: ik wens de ouderdom niet,
Ik stel mijn zwakte tegenover jouw esprit.
Bevecht me! Jouw lijf is mijn, mijn lijf dijn.
Vannacht weer weten wij na een grotesk duel
Of jij mij of ik jou zal voeren naar de hel.
De dood zal onze getuige zijn.'
vrijdag 8 september 2006 - 13:27
annd6

Annd6

[afbeelding verwijderd niet-https]
Is dit dan ook absinth?
Ann
dinsdag 12 september 2006 - 16:57
wolvenkind

Wolvenkind

Kweenie, hij ziet er precies anders uit die van jou.

Het doet me denken aan heermoes.


http://www.bioplek.org/organismen/planten/heermoes.html
dinsdag 12 september 2006 - 17:41
annd6

Annd6

Helpt het als ik een takje apart neem en er een foto van maak?
Ann
dinsdag 12 september 2006 - 17:43
wolvenkind

Wolvenkind

Ja, prima. Leg het ff op een wit blad.

Groetjes
dinsdag 12 september 2006 - 18:28
annd6

Annd6

[afbeelding verwijderd niet-https]
Voila, nu zie je het beter denk ik
Ann
dinsdag 12 september 2006 - 18:40
wolvenkind

Wolvenkind

Sorry,

Slecht nieuws. Geen absinth.
dinsdag 12 september 2006 - 19:36
annd6

Annd6

Vind dat eigenlijk niet zo erg, dan is het toch waarschijnlijk wat ik oorspronkelijk dacht: een citroenkruid.
Bedankt
Ann
dinsdag 12 september 2006 - 20:13
florentina

Florentina

Tot het alsem- of artemisiageslacht horen nog bekende planten zoals dragon, bijvoet en citroenkruid.
In de siertuin worden ook artemisiasoorten geplant. Met de open tuindagen bracht ik uit Kurts tuin
een decoratieve " Artemisia Kitadakensis Guizhou " mee.

Paul Verlaine en Arthur Rimbaud vonden absint wel heel lekker ; helaas, voor Verlaine betekende
het ook zijn einde.

mvg, florentina









dinsdag 12 september 2006 - 20:17
eka

Eka

't is geen heermoes, dat lijkt meer een klein boompje (Ik kom er niet vanaf in de tuin, is echt een hele erge woekeraar.)
maandag 9 oktober 2006 - 19:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon