menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Borage off.

ingridwout14

Ingridwout14

Heeft iem,. ervaring van het plaatsen van komkommerkruid bij tomaten in de serre, of tussen koolsoorten?
Geplaatst bij tomatenplanten, zou dit de smaak ervan ten goede komen?

Ben zeker niet van plan het te eten gezien toxiciteit.

Wat met toxiciteit voor bestuivers? (Ik lees tegenstrijdige berichtgeving)

Grtjs, In
zaterdag 22 mei 2021 - 12:04
Tuinprins

Tuinprins

Dat is het nadeel van internet: mensen horen een klok maar weten niet waar de klepel hangt ...

De bloemen van komkommerkruid / bernagie zijn eetbaar, worden in gebieden rond de Middellandse Zee al eeuwen gegeten. In restaurants worden de bloemen vaak aan salades toegevoegd en omdat ze blauw van kleur zijn geeft dit een opvallende aanblik.

Borago officinalis bevat zeer kleine hoeveelheden pyrrolizidinealkaloïden (goed Scrabble woord!) die bij normale consumptie niet gevaarlijk zijn voor de mens. Als je iedere dag een kilo komkommerkruid eet is het een ander verhaal. Zoals bijna altijd: de dosis maakt het vergif.

Komkommerkruid is een zeer goede bijen- en hommelplant en staat ook wel bekend als 'bijenvoer'. Dat de plant toxisch zou zijn voor bijen en hommels lijkt mij onwaarschijnlijk. Heb je hier een betrouwbare bron voor?

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 22 mei 2021 - 20:26
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Helemaal eens met Tuinprins.
(Buiten zijn Scrabble opmerking. Heel nieuwsgierig hoe je pyrrolizidinealkaloïden gelegd krijgt met een aaneensluiting van maximaal 7 letters, op een 15x15 Scrabble bord. )

Net zo goed heel nieuwsgierig naar jouw bron(nen).

Al helemaal hoe Borago oficinalis de smaak van tomaten bij een blindtest zou beïnvloeden.

Zoals mijn naam al zegt: ik leer graag bij.
zondag 23 mei 2021 - 01:11
ingridwout14

Ingridwout14

Tja, het is zoals jullie zelf zeggen. Ik las veel tegenstrijdige info en, idd., dat is the pain van het internet. Vandaar ook mijn vraag . De bloempjes zijn eetbaar, ja. Heb ze het bord al wel eens zien sieren . Ik oefen nog wel wat met de X-woordjes, Tuinprins. Deze is me nét iets teveel van het goede
Bedankt!
zondag 23 mei 2021 - 07:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon