menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

BROODPUDDING

Ga naar meest recente reactie

Ingeroosje

Ingeroosje

BROODPUDDING

Ingrediënten :
300 g oude koffiekoeken of oud brood, 120 g donkere cassonade, 30 g suiker, ½ l melk, 2 afgestreken lepels vanillebloem, 75 g rozijnen,1 mespuntje kaneel, eventueel een pakje vanillesuiker, 3 eieren, 1 klein flesje rhumessence
Afwerking : afdekgelei van abrikoos of abrikozenconfituur, eventueel fondantsuiker

Werkwijze :

- voorbereidend werk : verkruimel de koeken en het oude brood
- verwarm 4 dl van de melk met de suiker tot ze lauw is en de suiker gesmolten is
- giet dit mengsel over de gebroken koeken en laat ze weken, voeg de rozijnen met de rhumessence toe
- neem de rest van de melk (1 dl) en breng er de vanillebloem bij en roer goed en voeg er dan de eieren bij en klop goed
- roer de geweekte koeken goed los zodanig dat je een homogeen mengsel bekomt
- oven voorverwarmen op 195°C
- voeg het mengsel van de eieren, de geweekte rozijnen en het mespuntje kaneel bij de geweekte koeken en laat dit tot bijna aan de kook komen onder voortdurend roeren (aanbranden!)
- neem een beboterde vuurvaste schotel en breng er het mengsel in
- bak de broodpudding gedurende 30 minuten op 195°C au bain marie
- haal de broodpudding uit de oven, ontvormen laten afkoelen op een rooster
- abricoteren en eventueel afwerken met fondantsuiker
zaterdag 2 februari 2008 - 17:07
hildavw

Hildavw

Je kan de broodpudding ook, na het bakken, bedekken met een laagje gesmolten chocolade.

Lekker mmm.


Hilda
zaterdag 2 februari 2008 - 19:17
Tine

Tine

Ik kan me herinneren dat mijn moeder er ook vaak bananen door deed. Heerlijk.

Tine
zaterdag 2 februari 2008 - 23:58
pk

Pk

Misschien domme vraag, maar ik ken vanillesuiker wel, maar vanillebloem?Waar halen jullie die, of is dat van die pakjes om pudding mee te maken?
dinsdag 26 februari 2008 - 20:57
engeltjesbaby

Engeltjesbaby

ja hoor , vanillebloem dat zijn van die pakjes om pudding mee te maken maar die kun je ook in losse hoeveelheid krijgen. Succes met het bakken.
zondag 2 maart 2008 - 20:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon