Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Een diepvries lijkt me vanzelfsprekend voor courgetten en wortels, maar wat doe je met tomaten, ajuin, en look?
En het zou leuk zijn om minder afhankelijk te zijn van een diepvries....
Ja, inmaken lijkt mij ideaal, maar bewaart dat dan ook zo lang?? ik ben altijd bang dat er iets zou rotten...
en giet je dat best warm in potten? of koud?
en de pot omgekeerd zetten??
moet dat in weckpotten? of kan dat evengoed in glazen bokalen als confituur enzo...?
ajuin hang je dan op, dat dacht ik wel, maar hoe? aan touwtjes?
weet je of je ook courgetten en wortels kan inmaken?
Ajuin ophangen doe je als volgt
Als ze klaar zijn de uien een beetje laten drogen met het loof eraan
Dan het loof samen binden met een touw ofwel het loof vluchten
Tomaten zijn heel makkelijk te wecken ( zelfs zonder weckketel).
Wel hygienisch te werk gaan.... schone handen, gereedschap en potten....( bv appelmoespot oid)
Tomaten plukken, wassen, heel klein snijden, even koken, ( eventueel door een zeef) en dan meteen in een schone pot gieten. Meteen de deksel erop en onderste boven zetten. Als het afgekoeld is... kun je de pot lang bewaren.
Als de inhoud niet goed meer zou zijn zie je dat vanzelf......
Courgettes zijn iets moeilijker, vind ik.... dus ik maak eerst een lekker receptje en dan vries ik het in.... altijd makkelijk als je laat thuiskomt en je hebt geen zin om meer te koken.... bakje uit de vriezer, even rijst erbij koken en binnen de kortste keren heb je iets lekkers op tafel.....
Courgetten zijn idd niet zo evident om te bewaren, nu heb ik ze ook kort geblancheerd en dan ingevroren...
ik heb nu ook een MASSA rucola staan, heb er net hééérlijke pesto van gemaakt, zo kan ik ze ook bewaren!
bedankt voor de tomaten-tips. ik zal dat zeker proberen, want het is zonde om ze kapot te laten gaan, en een deel weggeven is geen probleem, maar ik wil er ook het genot van natuurlijk
en dat vlechten van ajuinen lijkt me ook heel interessant! ik kan al niet meer wachten!
uien: kennis heeft 2meter echt dik gedraaid touw (zoals voor touw zwaaien)
draait dat wat open en en steekt ht loof van de gedroogde uien ertussen.
Hangt aan balk in schuur, eruit trekken wat je nodig hebt.
Ziet er ook erg mooi uit.
Frambozen en kersen kan je inmaken op brandewijn.
Kennis maakt van zwarte bessen bessenjenever.
Fruit gaat heel in vriezer toch vaak kapot en wordt papperig.
Ik maak van zacht fruit (aardbeien, pruim, peer, frambozen) ongekookte verse puree, blender zn zeven, of ouderwets door passeviet draaien. Ik doe in bakjes van 200ml in diepvries, genoeg als basis voor sorbetijs of pudding of heerlijke vruchtensaus.
Rode bessensap: met steeltjes en al (wel gewassen) paar minuten koken met heel weinig water. Dan geheel makkelijk door passevite draaien (steeltjes pitjes en velletjes blijven daarin achter).
Winterwortelen in bak met zand bewaren.
Renate
pesto met rucola hetzelfde als pesto van basilicum maar dan basilicum vervangen door rucola. Ik heb ook wel eens pesto van citroenmelisse gemaakt, was ook lekker. (op stokbrood, toen niet geprobeerd met pasta)
Renate