menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zelf zuurkool maken

Lotjuuh1234

Lotjuuh1234

Wie kan mij helpen?

Ik heb voor het eerst zuurkool gemaakt van een savooie kool met een rode ui. Alleen zout gebruikt, de kool uiteindelijk onder het vrijgekomen vocht geduwd en afgedekt met een buitenste koolblad. Hierboven op nog een glazen potje met water gezet voor extra gewicht. Na 2 dagen zag ik op het koolblad een soort wittige drab drijven. Ik heb geprobeerd het weg te scheppen, maar zodra ik met een lepel dichtbij kom verdwijnt het in een soort poeder. Nu op dag 4 is het gewoon weer neergedaald allemaal. Wat kan dit zijn en gaat dit fermentatieproces nog goed? Is dit nog eetbaar? Laten zitten of vocht afgieten en koolblad vervangen en nieuw zout water erop gieten?

Bedankt voor elke tip!
Liselotte

Koken uit eigen Tuin

zaterdag 19 augustus 2023 - 22:20
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Nee, dit lijkt me niet goed. Afdekken met alleen een koolblad volstaat echt niet. Alleen maar zout water opgieten zou ik ook niet doen.

Kijk eens op https://www.youtube.com/watch?v=vw1vs3F5_4s. Daar vind je een duidelijk en eenvoudig voorbeeld waarmee je zelf aan de slag kan gaan. Met ook een woordje uitleg wat de reden is achter elke stap van het proces.
zaterdag 19 augustus 2023 - 22:55
Lotjuuh1234

Lotjuuh1234

Ah duidelijk filmpje! Alleen snap ik dan niet waarom hij de deksel dicht doet en de ander hier wat ruimte tussen laat, of deze alleen losjes dicht doet.
Want puur de kool onder het water houden met koolblad en zwaar potje water, zou toch al voor die omstandigheden moeten zorgen zonder zuurstof.

Maargoed, ik zal nog een nieuwe poging wagen. Bedankt!
zondag 20 augustus 2023 - 10:33
leerling

Leerling

Vanaf 3:00 legt hij uit wat de bedoeling van het zout is: zoveel mogelijk ongewenste micro-organismes (schimmels, bacterieën e.d.) doden. (De gewenste melkzuurbacterieën, die voor de fermentatie gaan zorgen, kunnen wel tegen zout.)

Vanaf 8:20 legt hij uit waarom hij zo'n afgesloten weckpot gebruikt: zo kunnen er geen ongewenste micro-organismen van buitenaf in de kool komen en je vermijdt dat er zuurstof wordt aangevoerd die de overblijvende ongewenste micro-organismen alsnog kunnen gebruiken om zich te vermenigvuldigen.
Ik vermoed dat die wel langs of door jouw koolblad zijn geraakt. Misschien omdat dat mee aan het fermenteren is gegaan.
zondag 20 augustus 2023 - 11:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon