Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wow mooi hoor Tom. Werkt dat ook tegen wolluizen? De wolfspinnen die ik vroeger had zijn klein bier hiertegen als het over biologische bestrijding van plagen gaat
Oooooooooooohhhhhhhhhhhh...de liefde van mijn leven mijne 'Matabish'!!!
TomJ, nu zit ik hier gewoon te huilen...overdonderd door die mooie foto van die wonderbare 'Matabish'!!
Helemaal overweldigd door de emotie bij het zien van dat prachtige diertje.
Ik zie dat hij net zijn oude velletje kwijt is.
Dat was altijd leuk om te zien hoe hij die losse vellen met zijn 'pollekes' aftrok...
Goh, wat een mooie herinneringen haalt die bij mij boven...
In de zomer hopen spinnen en sprinkhanen vangen voor hem en in de winter vleesmaden kweken opdat
hij toch maar niks tekort zou komen!
Hoe lang heb jij hem al??
Volgens de mensen van de dierentuin worden ze maar een goeie twee jaar oud maar wij hebben hem
toch enkele maanden langer gehad en we wisten niet hoe oud hij was toen we hem kregen.
Stom misschien, maar ik moet efkes gaan uithuilen...
Hartelijke groetjes en een aaitje voor Matabishke,
Matabish.
Hangt ervan af welke soort je hebt.
Furcifer pardalis zou tot 8 jaar kunnen worden, terwijl 5 de norm is.
Hij is nu 1.5 jaar oud.
Maar sommige soorten leven korter dan andere.
Ik denk dat bv fucifer labordi maar een levenscyclus van 4-5 maanden heeft.
Hij is dol op sprinkhanen, maar vliegen en dergelijke negeert hij compleet.
Inderdaad, hij is net weer verveld.
Ik denk dat bv fucifer labordi maar een levenscyclus van 4-5 maanden heeft.
Meent ge dat? En ik denken dat reptielen hun baasjes steeds overleefden ...
Kameleons hebben tropische vochtigheid nodig.
Onze F. pardalis is dan wel nakweek, maar zijn voorouders komen oorspronkelijk van het noorden van Madagascar waar er bijna dagelijks tropische regens zijn.
In het zuiden van het eiland is het meer dan de helft van het jaar droog en zijn er maar 4-5 maand tropische regens.
De dieren volgen die cyclus.
Bij de planten in Zuidelijk Afrika is het min of meer hetzelfde:
de conos aan de andere kant van het continent hebben eenzelfde cyclus volgens de regens die er komen.
Ik vermoed dat veel van de grasaloes, euphorbias, etc van Madagascar een zelfde cyclus hebben naar gelang of ze van noord-, centraal-, of zuid-Madagascar komen.
Bedankt voor deze verduidelijking, Tom. Maar toch begrijp ik het niet goed. Dus in 4-5 maand worden deze dieren geboren, groeien ze op, worden ze volwassen, zorgen ze voor eieren en sterven ze? En die eieren? Die overleven dat de overige 7-8 maanden alleen in de droogte?
Maar er bestaat inderdaad een verwante soort van het zuiden van Madagascar die zo leeft.
Als je eens zoekt op de naam, dan moet je het verhaal vd phd-student tegenkomen: op sommige momenten vond ze er heel veel, op een volgende reis geen enkele en bij de derde expeditie vielen de dieren letterlijk als rijpe appels dood op de grond. Verder onderzoek heeft dan geleerd dat hun cyclus de meest extreme ooit waargenomen is bij reptielen.
Wij hadden ons 'Matabishke' zo'n 50 jaar geleden.
Hij/zij kwam uit het toenmalige Belgisch Congo, vandaar ook zijn Swahili-naam.
Mijn pa heeft toen voor hem een mooi groot terrarium gemaakt maar hij wandelde meestal vrij rond in de grote kamerplanten.
Ondanks hij koudbloedig was kende hij toch heel goed het verschil tussen ons en vreemden!
In die tijd zullen ze in de 'Zoo' ook nog wel niet veel geweten hebben over die diertjes.
Volgens de verzorger van het reptielenhuis toen, moesten ze elke twee jaar vervangen worden.
Gelukkig hebben we op 50 jaar veel bijgeleerd over dieren en kunnen ze nu, in gevangenschap, natuurlijk leven en sterven!
Al zie ik ze toch nog altijd liefst in vrijheid...