menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Melocactus

Ga naar meest recente reactie

1ris

1ris

Hallo,

Ik zag deze zaterdag hier op de markt, had al in verschillende boeken gelezen dat het eigenlijk geen zulke goeie beginnersplanten zijn, maar kon het toch niet laten..
Graag jullie raad, want lees zoveel verschillende opinies in de boeken, in sommige lees ik dat ze beter niet verpot worden eens ze een cephalium hebben, ene zegt redelijk veel water, dan andere weer bijna geen water, volle zon, schaduw...
je zou het nie meer weten, daarom liever es de raad van iemand die er zelf heeft.
Heb nog geen idee welke het precies is, zal straks zien om een foto te plaatsen.

Alvast bedankt!

intussen weet ik de naam, gaat om melocactus matanzanus
dinsdag 25 augustus 2009 - 11:46
cactuszot

Cactuszot

Heb er zelf gene meer (allemaal naar de filistijnen geholpen). De meeste vragen hogere wintertemperaturen en zijn zeer vochtgevoelig (fijn wortelstelsel). Ik vind het desalniettemin wel prachtige planten. De matanzanus vind ik trouwens de mooiste, kleinblijvende soort.

met vriendelijke groeten,
Geert
woensdag 26 augustus 2009 - 19:40
1ris

1ris

Heb nu ook gelezen dat het best is melocactussen te bewateren met gedestilleerd water, normaal gebruik ik regenwater indien voorhanden voor mijn andere cactussen.

enig ervaring hiermee?

Mvg
Iris
donderdag 27 augustus 2009 - 10:24
succulentimon

Succulentimon

gewoon regenwater is zeker goed!!

simon
donderdag 27 augustus 2009 - 13:05
cactusmieke

Cactusmieke

Ik heb mijn melocactussen boven, tegen het dak van de serre staan, in bruine bakken.

Zo kunnen ze redelijk wat water verdragen. Ik zet regelmatig 2 cm water in een bak en de planten nemen dit water binnen de korstste keren op. Ik kweek mijn melocactussen zo reeds meerdere jaren.

Qua hoge temperatuur.
Mijn thermostaat staat constant ingesteld op 10°C. In de echt koude periodes zakt de temperatuur nog lager.

Enkele jaren geleden zijn, in een zeer koude winter, enkele van mijn melocactussen naar de cactushemel vertrokken. De verwarming was uitgevallen en ik noteerde temperaturen van rond de 1°C. Toch hebben een tiental melocactussen deze temperaturen overleefd.

Qua water. Ik heb nog geen enkele plant met gedistilleerd water gegoten. Bij mij moeten ze het heden ten dage met regenwater stellen. Als mijn regenput leeg is zal het kraantjeswater zijn. Ik heb nog geen reklamaties gehoord.

Mieke
donderdag 27 augustus 2009 - 21:43
1ris

1ris

Bedankt Mieke,

De mijne zal zowieso niet aan extreme koude blootgesteld worden, ik heb geen serre, ze verhuizen in de winter naar de zolder, zakt daar nooit onder de 10°.
Geef mijn cactussen ook steeds regenwater, enn indien niet voorhanden, zorg ik dat ik leidingswater heb die toch een week in een emmer heeft gestaan.

Mvg
Iris
donderdag 27 augustus 2009 - 22:13
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).