menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tombola Grusonia 8-01-2010

Ga naar meest recente reactie

tjeef

Tjeef

Gewonnen op de tombola van Grusonia.
ik dacht een Haageocereus gekozen te hebben,.
Na wat gescharrel in de aarde een etiket gevonden met de naam Seticereus icosagonus.
Is +/- 1m. hoog en ong. een diameter van 7 cm.
Is dit correct?

C&S Algemeen

maandag 11 januari 2010 - 15:46
Pieter

Pieter

Mooie zuilcactus! De naam zou juist kunnen zijn, maar met zekerheid durf ik dat niet te zeggen. In elk geval de plant lijkt erop. Je bent niet de enige die een verwantschap met Haageocereus ziet hoor. Deze plant is ooit als Binghamia beschreven geweest, een geslacht waarvan de meeste leden momenteel onder Haageocereus vallen.
maandag 11 januari 2010 - 15:55
tjeef

Tjeef

Dank voor het vlugge antwoord.
Ik had gegoogeld en een afbeelding gevonden van een Seticereus icosagonus, de afbeelding deed mij twijfelen daar de plant in een hangpot is geplant.
groeten

Jozef

maandag 11 januari 2010 - 16:13
tjeef
maandag 11 januari 2010 - 16:21
jumperke

Jumperke

Ik weet het niet echt Jozef.... Die icosagonus bij Vanaverbeke is ook eerder een korte gedrongen plant en staat ook in een hangpot hé!

jerko
maandag 11 januari 2010 - 19:00
tjeef

Tjeef

Hoi Jerko,

Dit is geen plant van bij R. Vanaverbeke maar wel een dat ik via Google gevonden heb.
Seticereus icosagonus is ook de "gouden toorts"genoemd.
Ik denk dat mijn plant van de tombola afkomstig is van wijlen R. Fonteyne

groeten

Jozef

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 11 januari 2010 - 20:04
jumperke

Jumperke

Jozef, ik sprak niet over de plant op de foto, maar wel degelijk over die bij Robert Vanaverbeke... Je weet wel, ze hangt in zijn verwarmde serre boven één van zijn grote grusonii's in volle grond.

jerko
maandag 11 januari 2010 - 20:08
clubbrugge

Clubbrugge

Dit is normaal het schrift van wijlen Robert VH.
Nicolas
maandag 11 januari 2010 - 20:22
Wardje

Wardje

is mijns inziens ook het handschrift van Robert Fonteyne

inderdaad Jerko, daar bij Robert Vanaverbeke hangt inderdaad die plant ook , zij het met hangend karakter. Maar qua habitus is die van Jozef vrij gelijkend erop. Raar dat ze zo groot staand is. Maar dat zou kunnen te wijten zijn aan de kweekwijze van Robert misschien, die er niet direct een hanger maar een staander wou van maken. dat deed hij ook met zijn hildewinetra hybr, althans proberen want bij de ene lukt dat al beter dan bij de andere. Toch schone planten hoor die icasogonus.

Marc
dinsdag 12 januari 2010 - 20:50
Pieter

Pieter

Hoi,
Dat het een opstaande plant is en geen kruiper zou in principe geen bezwaar mogen zijn voor deze soort. Echter volgens de literatuur spruit ze behoorlijk en wordt ze tot max 60cm hoog. In cultuur worden planten doorgaans wel iets groter, maar dat jouw plant een solitaire, hoge zuil is is wel wat verdacht.
dinsdag 12 januari 2010 - 21:15
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).