Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb zo twee van die schoonheden,en dit onder"Ferocactus alamosanus"maar ik geloof daar de ballen van,ik weet dat "Alain den eersten" een feroman is,misschien een kleine tip van hem of zijn er nog andere ferokenners...?!
Als toevoeging: zowel in het Cactuslexicon als in het Fero-boek van Pilbeam/Bowdery worden F potsii en F. almosanus als aparte soorten behandeld. Van F alamosanus worden wel 2 ondersoorten beschreven nl. 'alamosanus' en 'reppenhagenii'
Dit is absoluut geen alamosanus, mijn eerste gedacht gaat idd ook uit naar histrix, moet dat ding in bloei zien om zeker te weten ...
F.potsii en F.alamosanus groeien weliswaar slechts 40/50 km van elkaar vandaan maar lijken absoluut niet op elkaar. F.potsii groeit altijd in schaduwrijke omgeving (onder bomen/struiken) terwijl F. alamosanus een typische 'einzelganger ' is uit de heuvels, bovendien een behoorlijk sterk bedoornde soort, terwijl uw foto een spaarzaam bedoornde soort toont (potsii ?) F. pottsii is bovendien een 'pannekoek-achtige plant'. Ik bedoel hiermee dat de plant altijd breder dan hoog is, in elk stadium van de ontwikkeling van deze plant. De vruchtvorming tenslotte is geheel verschillend wat geenszins een verklaring mag zijn waarom de beide soorten constant met elkaar verwisseld worden en als synoniemen worden verkocht, het lijkt haast op slechte wil ???
Enfin, Uhlig claimt dit jaar op zijn site dat ze uitzonderlijk de echte alamosanus zaden te verkopen. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Jammer dat een mens bij de 'grote soorten' Fero's zo lang op bloei moet wachten om het resultaat te kunnen checken. . . .