menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groot groter grootst

Ga naar meest recente reactie

Wiebe

Wiebe

In december stond mijn Aloe longistyla in bloei. Gelukkig twee klonen gelijktijdig zodat ik kon bestuiven. Nu, ruim een maand later zijn de zeer grote vruchten, kenmerkend voor deze soort, al bijna volgroeid (ca. 3-4 cm). Deze planten krijgen regelmatig water.

Wiebe

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

zondag 30 januari 2011 - 12:07
Wiebe

Wiebe

de kruising is goed gelukt dus Het is absoluut geen kruising in de zin van verschillende soorten onderling bestuiven (ik ben geen liefhebber van al dat gehybridiseer). Ik heb 3 uit zaad gekweekte planten van dezelfde soort waarvan ik er twee gelijktijdig in bloei had en onderling heb bestoven.

wat kun je en ga je met die vruchten doen Laten rijpen, zaden oogsten, een deel zelf zaaien en de rest gaat naar het goede doel (de zaadlijst van Succulenta, het Clichefonds).

Wiebe
zondag 30 januari 2011 - 21:33
Pieter

Pieter

Ziet er heel goed uit hé. Wiebe, En natuurlijk, je fotokwaliteit mag er ook zijn!
maandag 31 januari 2011 - 08:43
Paronoto

Paronoto

fotokwaliteit mag er ook zijn

Jaaa, zoals gewoonlijk!
maandag 31 januari 2011 - 17:26
Harry54

Harry54

>>>>Deze planten krijgen regelmatig water<<<<<

Op welke temperatuur heb je dit dan staan Wiebe?
harry
dinsdag 1 februari 2011 - 03:59
Paronoto

Paronoto

Vraag: hoe lang behouden die zaden hun kiemkracht? Moet je direct zaaien na het oogsten ?
dinsdag 1 februari 2011 - 09:54
Angus

Angus

prachtig in beeld gebracht hoor Wiebe!
dinsdag 1 februari 2011 - 13:44
Botanist

Botanist

Prachtige fotos Wiebe.
dinsdag 1 februari 2011 - 17:54
Opuntia

Opuntia

Gelukkig twee klonen gelijktijdig zodat ik kon bestuiven.

Ik heb 3 uit zaad gekweekte planten van dezelfde soort waarvan ik er twee gelijktijdig in bloei had


Dus toch geen klonen en dus geen zelfbestuiving.

Ziet er goed uit Wiebe.


woensdag 2 februari 2011 - 21:27
Botanist

Botanist

Dus toch geen klonen en dus geen zelfbestuiving.

Opuntia, 2 zaailingen zijn wel 2 clonen van dezelfde soort in dit geval !
Het is dus ook geen zelfbestuiving maar de planten zullen identiek zijn en wel nieuwe clonen van dezelfde soort.
woensdag 2 februari 2011 - 22:11
Wiebe

Wiebe

Harry, ik stook mijn kas op ca. 12 -14 C. Met een beetje zonnig weer schiet de temeratuur dan al aardig door naar ruim 25C. Paul, ik weet niet hoe lang de zaden kiemkrachtig blijven. Ik bewaar al mijn zaden in de koelkast; zelfs zaden van Stapelia-achtigen waarvan bekend is dat ze hun kiemkracht snel verliezen blijven dan jaren kiemkrachtig.

Wiebe
woensdag 2 februari 2011 - 22:13
Wiebe

Wiebe

de planten zullen identiek zijn Een kenmerk van 'geslachtelijke voortplanting' is dat de nakomeling nooit genetisch identiek zijn zijn. In mijn geval zullen de zaailingen niet genetisch identiek zijn maar wel soortecht. Juist als je planten 'ongeslachtelijk vermenigvuldigd' zijn nakomelingen (genetisch) identiek aan elkaar. Volgens mij ontstaat er enige spraakverwarring rondom het woord 'klonen' omdat dat wordt gebruikt voor dergelijke ongeslachtelijke voortplanting!

Wiebe
woensdag 2 februari 2011 - 22:18
Botanist

Botanist

Je hebt mijn opmerking korrekt verduidelijkt Wiebe.
Identiek kun je eigelijk alleen zeggen van in vitro vermenugvuldiging van een enkele plant, akkoord ?
woensdag 2 februari 2011 - 22:42
Opuntia

Opuntia

Volgens mij ontstaat er enige spraakverwarring rondom het woord 'klonen' omdat dat wordt gebruikt voor dergelijke ongeslachtelijke voortplanting!


Ja Wiebe daar heb je zelf voor gezorgd!
woensdag 2 februari 2011 - 22:44
Opuntia

Opuntia

Identiek kun je eigelijk alleen zeggen van in vitro vermenugvuldiging van een enkele plant, akkoord ?

Of gewoon een stek.
woensdag 2 februari 2011 - 22:47
Pieter

Pieter

In Wiebe zijn eerste bericht was het inderdaad niet helemaal duidelijk toen hij schreef 'twee klonen', het was beter geweest te schrijven 'twee verschillende klonen', maar nog beter 'twee uit zaad gekweekte planten'.
Kloon mag enkel maar gebruikt worden voor genetisch identieke planten, dus nakomelingen uit stek of in-vitro. Als men over uit zaad gekweekte planten spreekt vermijdt men dus beter dat woord. Want als je spreekt over een kloon, dan moeten er volgens de definitie van kloon minstens twee exemplaren van bestaan: de oorspronkelijke ouder en de gekloonde nakomeling. In dit geval is het strikt genomen dus niet aangeraden dat woord te gebruiken aangezien er van beide planten nog geen nakomelingen (klonen) bestaan.
donderdag 3 februari 2011 - 08:50
Paquita

Paquita

Kloon = genetisch identiek ? en wat dan bij een plant die zowel groene als variegate stekken voortbrengt ? Of is het bladgroen niet genetisch gebonden ?
Of stekken van dezelfde plant nooit andere afwijkingen ? Vergeet dat maar !
En bij zuivere zelfbestuiving nooit afwijkende plantjes ?
vrijdag 4 februari 2011 - 20:29
Pieter

Pieter

Paquita,
Volgens de definitie van klonen moeten deze genetisch identiek zijn. Een variegata plant is een chimere plant en daar kan dus vanalles uitkomen. een chimeer is een plant met twee (of meer) types celles die niet genetisch identiek zijn. Het woord wordt vooral gebruikt voor entchimeren die uit cellen van verschillende species bestaan, maar ook variegata planten die zowel normale als albinocellen hebben vallen onder de chimeren.
En bij zelfbestuiving spreek je niet over vegetatieve voortplanting, maar over geslachtelijke voortplanting. Geen verschil hier als het zelfbestuiving of kruisbestuiving is. Enkel bij apomictische zaden kan je ook over klonen spreken, maar bij cactussen komt dat voor zover ik weet niet voor.
Bij stekken wordt het genetisch materiaal niet veranderd, dus alle nakomelingen zijn identiek. Uitzonderingen? Natuurlijk, als er een mutatie of een epigenetische wijziging optrad in de regio waaruit een stek groeide, zal de plant uit die stek afkomstig eventueel een andere eigenschap hebben. Maar ook hier: deze gestekte plant zal identiek zijn aan de regio (of cel) waaruit die oorspronkelijk ontstaan is.
vrijdag 4 februari 2011 - 20:53
Wiebe

Wiebe

De vruchten zijn ondertussen uitgegroeid en beginnen te rijpen. Het deel van de bloeiwijze waar geen vruchten zijn gevormd, is ondertussen afgestorven.

wiebe

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 6 maart 2011 - 21:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon