menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bijzondere Stapelia-achtige

Ga naar meest recente reactie

Wiebe

Wiebe

Dit is een Stapelia-achtige die je niet zo vaak tegen komt: Orbea albocastanea. Bij mij een lastige in kultuur en nu voor het eerst in bloei.

Wiebe

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 18 juni 2012 - 19:56
Paronoto

Paronoto

Inderdaad HEEL bizonder! Magnifiek!
maandag 18 juni 2012 - 20:59
clubbrugge

Clubbrugge

Mooi exemplaar
maandag 18 juni 2012 - 21:06
Bajocactus

Bajocactus

Ziet er mooi en apart uit Wiebe.

Gr Bastiaan (Bajocactus)
maandag 18 juni 2012 - 21:08
Paronoto

Paronoto

Veel info = literatuur is hiervan niet te vinden me dunkt
maandag 18 juni 2012 - 21:47
jako

Jako

Inderdaad een prachtig Namibisch ding !

Wiebe, heb je daar tegen het ELK soms een stekje van teveel ?

Jacky
dinsdag 19 juni 2012 - 09:35
snah

Snah

Of een paar stekjes teveel hij is inderdaad schitterend
Hans
dinsdag 19 juni 2012 - 18:15
Wiebe

Wiebe

Veel info = literatuur is hiervan niet te vinden me dunkt Van alle Stapelia's uit zuidelijk Afrika is via de boeken van Peter Bruyns erg veel info beschikbaar. Voor elke serieuze liefheber van deze planten zijn deze boeken een must!

Ik ben al begonnen met het oppotten van materiaal t.b.v. de ELK. Deze soort zit daar (nog?) niet bij.

Wiebe
dinsdag 19 juni 2012 - 18:39
jako

Jako

Wiebe

ik heb eens rondgesurft, maar hoe geraak je aan die boeken van Peter Bruyns ?

Jacky
donderdag 21 juni 2012 - 08:08
AndreV

AndreV

Hier bvb.: http://www.abebooks.co.uk/servlet/SearchResults?an=Bruyns&bt.x=0&bt.y=0&kn=Stapeliads&sortby=3&sts=t

Maar hou rekening dat hij alleen de planten van Zuid Afrika en Madagascar bespreekt (dat zijn er trouwens al meer dan genoeg
donderdag 21 juni 2012 - 09:07
jako

Jako

bedankt André, deze boeken zijn goud waard (200£)
ik denk dat Werner ze heeft en dat ze ook in de BIB van Grusonia zitten !
donderdag 21 juni 2012 - 09:20
AndreV

AndreV

Tja meer dan 8000 oude frankskes vind ik ook een beetje aan de zware kant, ook het werk van Albers & Meve zit in deklasse van 175 USD, dus heb ik mij maar voorlopig beperkt tot Stapeliads van J.Pilbeam teneind een nakend faillissement te voorkomen
donderdag 21 juni 2012 - 09:52
AndreV

AndreV

Tja meer dan 8000 oude frankskes vind ik ook een beetje aan de zware kant, ook het werk van Albers & Meve zit in deklasse van 175 USD, dus heb ik mij maar voorlopig beperkt tot Stapeliads van J.Pilbeam teneind een nakend faillissement te voorkomen
donderdag 21 juni 2012 - 09:53
Paronoto

Paronoto

Dré, dubbel is nog zo dik
donderdag 21 juni 2012 - 13:56
Wiebe

Wiebe

Als het gaat om informatie (verspreiding, relatie met andere soorten, tekeningen, foto's, specifieke kenmerken,...) kunnen de andere genoemde boeken nog niet eens in de schaduw staan van de boeken van Bruyns! Inderdaad kostbaar maar wat mij betreft het geld meer dan waard.

Wiebe
donderdag 21 juni 2012 - 17:39
TomJ

TomJ

Zoals Wiebe zegt zijn de boeken van Peter Bruyns een must voor iedereen die geinteresseerd is C&S.
Zelf heb ik al meer dan 20 jaar geen ascleps meer, maar heb wel de boeken gekocht om meerdere redenen:
- uitzonderlijke qualiteit van fotos
- unieke samenvatting van de hele groep planten
- zeer duidelijke uitleg
- taxonomisch een superieure benadering die bij geen enkel ander geslacht te vinden is; als wiskundige plaatst hij de soorten in een grotere, consistente context gebaseerd op een leven van veldwerk waarbij veel aandacht gaat naar de grote geografische puzzle ipv zich blind te staren op extreme vormen in een populatie.
Om kort te zijn, ook al kosten deze boeken veel, ze zijn het bedrag een veelvoud waard.

Groetjes,
Tom
donderdag 21 juni 2012 - 22:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon