Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hier zijn enkele van mijn lithopskes die ik eind maart/begin april gezaaid heb.
Een klein succesje. Het is me gelukt om deze zaailingen 2 maanden in leven te houden.
't is te hopen dat ze blijven leven ook
Deze is die met zijn misvorming van enkele topics geleden [afbeelding verwijderd niet-https]
mooi veelzaailingen heb jij! bij mij zijn er niet zoveel uitgekomen, ik had wel een mix van zaadjes en had maar de zaaiinstructies van 1 soort en god weet welk zaadje van de 20 die soort was
Die misvormige is wel een leuke vind ik, wie weet komt er nog iets speciaals uit een verloren zaadje mss
Proficiat, voor de eerst keer dat je zaait vind ik dat heel goed. Ik heb al mindere jaren gekend. Heb je dan Lithops gezaaid zonder gespannen lucht en wat was het resultaat?
mooi veelzaailingen heb jij! bij mij zijn er niet zoveel uitgekomen, ik had wel een mix van zaadjes en had maar de zaaiinstructies van 1 soort en god weet welk zaadje van de 20 die soort was
Die misvormige is wel een leuke vind ik, wie weet komt er nog iets speciaals uit een verloren zaadje mss
Grtz Tom
Hallo Tom,
Je wil toch zeggen dat die 20 soorten zaadjes allen Lithopsen waren, dan gelden de instructies voor alle zaadjes.
Zaaien in vochtige stekgrond met wat fijn zand (rijnzand) erdoor gemengd, na een 10-tal dagn komen de meesten al op, dan dadelijk uit de gespannen lucht halen, en dagelijks even met de nevelspuit overgaan. En natuurlijk niet in de zon plaatsen. Na verloop van tijd kan het zijn dat alsnog zaadjes opkomen. Veel suc6 ermee,
ok dankje, was een zakje met 'lithops mix' van 20 zaadjes, maar die lucht opnieuw spannen zal moeilijk gaan met die huidige lithopsjes derin, voor de rest heb ik gedaan zoals je zei, ik zie nu inderdaad ook een paar bij uitkomen, maar die groeien wel suppertraag dus of die het gaan halen weet ik niet.
Proficiat, voor de eerst keer dat je zaait vind ik dat heel goed. Ik heb al mindere jaren gekend. Heb je dan Lithops gezaaid zonder gespannen lucht en wat was het resultaat?
Ik heb ze tot nu toe allemaal in gespannen lucht gezaaid. Een deel in zo'n propagatortje en een ander deel in een zaaibak met plastic folie erover.
Ik heb hier nog een pak zaden liggen die ik dringend eens zou moeten zaaien...maar kweet niet waar ik al die zaaibakken nog moet zetten...
Ik heb ze tot nu toe allemaal in gespannen lucht gezaaid. Een deel in zo'n propagatortje en een ander deel in een zaaibak met plastic folie erover.
Ik heb hier nog een pak zaden liggen die ik dringend eens zou moeten zaaien...maar kweet niet waar ik al die zaaibakken nog moet zetten...
Heb ik op de forumreis niet gehoord dat jullie een mooie antieke tafel hebben dus probleem opgelost
ja ik heb ook slechte ervaringen met ze uit gespannen lucht te halen .. die eerste zaaiproeven begonnen direct te schrompelen als ik ze vrij aan de lucht opstelde .. ondertussen staan de paar overgeblevenen terug "onder de kap" en dat helpt ongelofelijk .. dus de raadgeving om ze direct uit gespannen lucht te halen is hier dus op het desastreuze af ..
@Tim .. hebt ge geen Lithopsen te koop ? LOL!!!
Als er niet teveel uitval is binnenkort een paar honderd stuks
Ik heb met mijn zaailingen geen probleem gehad toen ik ze uit gespannen lucht haalde.
Ik heb het wel geleidelijk gedaan...toen de meerderheid ontkiemd was en een beetje stevig op hun voeten stonden, heb ik de ventilatiegaatjes van de propagator geleidelijk aan opengezet. Hetzelfde met de plastic folie. Eerst een hoekje en een paar dagen later alles er af.
Ze hebben bij mij +/- 15 dagen in gespannen lucht gestaan.
Heb ik op de forumreis niet gehoord dat jullie een mooie antieke tafel hebben dus probleem opgelost
Flink boel , ik ken daar niets van gelukkig zegt U dat het lithops zijn wat mij betreft lijken ze sprekend op die sprekende erwten uit de tv-commercial !
ze zien er heel goed uit, hoe groot zijn ze eigenlijk?
hier is het een ramp met het lithops-zaaisel, op al die jaren nog nooit gebeurd
Ze zijn allen zo rond de 4 à 5 mm. Er zijn er ook enkel die wat groter zijn en er zijn enkele achterblijvers die beslist hebben om enkele weken geleden nog te ontkiemen...