Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hier zijn enkele fotootjes van mesemb zaailingen die hun eerste echte blad laten zien, dus na het cotyledon. Ze zijn allemaal van februari/maart dit jaar.
Het is altijd zo spectaculair om dat eerste echte blad te zien...
Argyroderma delaetii SB617 Grootgraafwater: de eerste blaadjes komen piepen. [afbeelding verwijderd niet-https]
Monilaria scutata van Klipbok [afbeelding verwijderd niet-https]
Mitrophyllum clivorum van Witkliphoogte. Eerste bloem verwacht over minstens 20 jaar... [afbeelding verwijderd niet-https]
Antimima species SB664 Strandfontein [afbeelding verwijderd niet-https]
Conophytum subterraneum, maar nog steeds het cotyledon. In tegenstelling tot de meeste mesembs, waar na enkele maanden al vooruitgang is, duurt het 8-12 maand voor conophytums hun eerste echte bladpaar krijgen. Dus de typische peervorm van deze (zeer) zeldzame soort laat nog even op zich wachten. [afbeelding verwijderd niet-https]
Makkelijker is relatief natuurlijk, maar je hebt bijvoorbeeld al geen verwarming nodig om planten uit zaad op te kweken. Ze hoeven en willen niet lang opgesloten zijn in een plastieke zakje. Dus ja, de doorsnee mesemb is volgens mij een stuk makkelijker uit zaad dan cactussen.
Voor volwassen planten is het ook een stuk eenvoudiger dan cactussen naar mijn bescheiden mening, maar dat zullen zeer weinig mensen beamen. De reden is dat veel (grofweg 50%) mesembs wintergroeiers en -bloeiers zijn. Dit wil dus zeggen dat ze nu in rust zijn en geen of weinig water krijgen, in tegenstelling tot cactussen. Maar in de winter hebben ze dan weer wel behoefte aan water. Dus dan moet je er zeker van zijn dat je serre vorstvrij is. Anderzijds groeien ze in de plaatselijke winter. Voor onze noordelijke breedtegraad wil dit zeggen dat de zon laag staat. Om goed in bloei te komen hebben een aantal geslachten heel intens licht nodig. Zo is het zeer uitzonderlijk dat monilaria en dicrocaulon in onze contreien bloeien. Ook argyroderma heeft veel licht nodig, maar planten zoals conophytum zijn vooral actief tussen midden augustus en december, dus hebben ze er minder last van.
Een eenduidig antwoord is echter moeilijk. De grootste fout die bijna alle mensen maken is dat ze mesembs als cactussen behandelen. Als er iets is waar ze niet tegen kunnen, dan is het dat wel. Vandaar dat ze de naam hebben moeilijk te zijn. Het is nochthans heel eenvoudig om weten hoe ze verzorgd moeten worden als je naar de oorsprong van de plant kijkt. Fenestraria bijvoorbeeld groeit aan de westkust, aan de Namib woestijn. Dwz dat ze nagenoeg nooit regen krijgen, maar de koude oceaanstroom zorgt wel geregeld voor mist die tot 60km inlands komt. Daar halen veel planten hun vocht uit. Dit wil heel wat zeggen voor de verzorging van fenestraria: ze krijgen nooit grote hoeveelheden water, daar kunnen ze dan ook niet tegen. Geregeld heeeel kleine hoeveelheden hebben echter veel meer succes. De reden is dat de wortels niet veel vocht op korte tijd kunnen absorberen, maar wel blijven vocht opnemen tot alles in de buurt droog is. Dus na een dag is de pot nog mestnat als je grote hoeveelheden geeft, en tot overschot van ramp zijn de wortels geprogrammeerd om de overschot elke dag beetje bij beetje toch nog op te nemen.
Ik hoop dat dit je al een beetje een hint geeft van cactussen versus mesembs: makkelijker, maar toch ook hun eigen moeilijkheden.
Willy, dit hangt van geslacht tot geslacht af. Bij argyroderma is het na een paar maand al, terwijl conophytum meestal pas na 8 maand is. ik ben nu aan het experimenteren met einde winter/begin lente zaaien ipv september, en mijn indruk is dat de meeste conos al veel sneller (5 maand) hun cotyledon zullen inwisselen voor het eerste echte bladpaar. Het snelste is 1.5 maand bij enkele cheiridopsis en monilaria.
Bij lithops zal 4-5 maand waarschijnlijk van toepassing zijn. Ik zeg waarschijnlijk, omdat ik bijzonder weinig recente ervaring heb met lithops. Het meeste dateert van bijna 20 jaar geleden of zo, toen ik nog een pubertje was
Ivm aan de droge kant houden: veel mensen geven hun mesembs te veel water waardoor ze een opgeblazen uiterlijk hebben en je de tekeningen en vormen niet meer laat uitkomen. De mooie planten zijn naar mijn mening diegene die gedrongener opgekweekt zijn. Nu ja, smaken verschillen.
Over droge kant gesproken: toen ik nog bij mijn ouders woonde, had ik een jarenlang experiment met Adromischus cooperi. Ik gaf dat 5.5ke slechts 1 maal water per jaar. Dit resulteerde dan in een blad erbij voor dat jaar. Het werd een prachtig plantje met mini-blaadjes tot mijn nichtje het onder hande pakte...
Tom
ik denk dat dat iets meer is voor mij dan de cactussen want ik geef te weinig water aan de cactussen (zal het wel leren hier op forum)
Kweek je dan zelf ook zaad van je mesems of is dat moeilijker dan cactussen
Algemeen gezien is dat even eenvoudig als bij cactussen: je neemt een dun penseel en brengt zo stuifmeel van de ene plant naar de andere. Je moet voor de meeste soorten wel 2 planten hebben (geen stekken van dezelfde plant) want ze zijn niet zelffertiel.
Ikzelf kweek redelijk veel zaad op mijn planten, maar die zijn voor de MSG (mesemb study group) gereserveerd. Ik doe enkel de moeite bij zeldzame planten waar moeilijk aan te raken is.
Je kan heel makkelijk aan goede qualiteitszaden raken bij mesa garden in de usa, of bij MSG als je lid bent.
.... De reden is dat veel (grofweg 50%) mesembs wintergroeiers en -bloeiers zijn. Dit wil dus zeggen dat ze nu in rust zijn en geen of weinig water krijgen, in tegenstelling tot cactussen. Maar in de winter hebben ze dan weer wel behoefte aan water. .....enz...
Groetjes,
Tom
Voor de duidelijkheid aan iedereen: Lithops zijn geen wintergroeiers.
/edit
Mooi verhaal. Heel interesant. Misschien dat ik mij ook nog (weer) eens aan conophytums ga wagen.
Inderdaad, de meeste lithops zijn geen wintergroeiers.
Planten zoals L optica zijn echter een stukje later en zijn dan weer wel herfst groeiers en bloeiers.
Maar mesembs bestaat uit zoveel meer dan conophytum en lithops...
Titanopsis is heel eenvoudig te vermeerderen via stek en zaad.
Titanopsis calcarea groeit op de rand van zomer- en winterregens, dus past zich aan beide regimes makkelijk aan.
De andere titanopsissen komen uit uitsluitend winterregengebieden en houden daarom minder van een zomerregime. Maar ze zouden het wel overleven.